Hej alla!

Har låtit anti cimex kollat av min vind för ett par veckor sedan.

Dom mätte fuktkvoten lite här och där med olika resultat.De "värsta" ställen, var en bit upp på rå sponten (i början på främst norra sidan av ena långsidan där jag också har min otäta vindslucka på gaveln utifrån, (det hade också bildats lite rimfrost på insidan av den)

Vilket som sedan slog mej efter att jag började tänka till varför, var att jag precis rakt ovanför där, i dessa onormalt fuktiga områden på vinden, har mina fresch 90 frislkuftsventiler monterade i takhöjd nere i boningsvåningen)

De högsta värdena där i trakten alltså....ca 22 viktprocent, tydligen mögelfara vid detta värde, som det stod i protokollet.

Kan det vara så att det faktiskt är friskluftsventilerna på utsidan, ett par decimeter under respektive berörd luftspalt som orsakar att det blir fukt inne på själva vinden, just där, i en area ovanför dessa friskluftare,fast som sagt, på råsponten inne på vinden lokalt ?

Har funderat lite hit och dit.....
Kan det vara så, att då friskluftarna suger in den fuktiga/kalla uteluften så här års in i rummet, så skapas det även en luftström precis ovanför/utanför från friskluftsventilen så denna luft tar sej in på vinden, genom själva ventilluftfacket precis ovanför, vid takfoten, till insidan på vinden?

Denna luft blir alltså sedan till vatten vid krocken av det varmare klimatet på vinden?

Har gavelventiler och luftfack längs hela långsidorna på vinden, samt en inte alltför tät vindslucka sittandes (på väggen utifrån) på just den norra gaveln i trakten där det var som fuktigast råspont.....

Det kommer ju visserligen alltid in fuktig luft genom ventilfacken mer eller mindre, men är det alltså extra mycket uteluft som matas in på vinden i facken rakt ovanför friskluftasventilerna p g a suget som uppstår från just dessa?

Känns ju inte alls roligt med fuktig råspont:((

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.