3 588 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Mystisk extra balk under takstolen
Jag är nyinflyttad husamatör (bott i lägenhet hela livet) i ett hus som är för mig helt perfekt förutom att jag skulle önska högre takhöjd. Jag har 2,38 i tak.
På ett ställe buktar innertaket ner till 2,34. Jag var uppe och tittade på vinden och såg då att taksponten inte är fäst i takstolarna utan i en balk (ca 5x6cm) som sitter fastspikad under takstolen.
På stället där innertaket buktar in har balken släppt från takstolen med en lång springa på ca 4cm höjd) Taket bärs dock fortfarande upp rakt av takstolen.
Varför är det gjort så? Har orginalritningarna kvar på huset och kan inte se att den extra balken är med där?
Är det för att man ska få plats med extra isolering under den låga takhöjden på vinden? eller har det med hållfastheten att göra?
Den extra balken finns under alla takstolar. Jag har en liten kallvind med 1,20 m till nock. taklutning 14 grader. Huset är ett modulhus från fogelforshus, byggt 1974. Endast ytterväggarna är bärande och takstolarna spänner över 8,5 m.
Jag ser eventuellt en möjlighet att få högre takhöjd genom att ta bort innertak, takspont och den extra balken och lägga nytt innertak ,kanske frillägga undre balken i takstolen.
Är ju dock inte så smart att göra det om bärigheten påverkas.
Vad tror ni, varför finns balken där?
På ett ställe buktar innertaket ner till 2,34. Jag var uppe och tittade på vinden och såg då att taksponten inte är fäst i takstolarna utan i en balk (ca 5x6cm) som sitter fastspikad under takstolen.
På stället där innertaket buktar in har balken släppt från takstolen med en lång springa på ca 4cm höjd) Taket bärs dock fortfarande upp rakt av takstolen.
Varför är det gjort så? Har orginalritningarna kvar på huset och kan inte se att den extra balken är med där?
Är det för att man ska få plats med extra isolering under den låga takhöjden på vinden? eller har det med hållfastheten att göra?
Den extra balken finns under alla takstolar. Jag har en liten kallvind med 1,20 m till nock. taklutning 14 grader. Huset är ett modulhus från fogelforshus, byggt 1974. Endast ytterväggarna är bärande och takstolarna spänner över 8,5 m.
Jag ser eventuellt en möjlighet att få högre takhöjd genom att ta bort innertak, takspont och den extra balken och lägga nytt innertak ,kanske frillägga undre balken i takstolen.
Är ju dock inte så smart att göra det om bärigheten påverkas.
Vad tror ni, varför finns balken där?
Välkommen till forumet.
Du får nog ta bilder och skicka med, för jag kan inte se det framför mig. Möjligen är det du beskriver en fackverkstakstol av svensk typ och är därför självbärande. Att det släppt kan isf innebär att den takstolen får ta alltför mkt kraft och därför sjunkit en smula. Det borde du isf kolla upp. Om det är sådana takstolar är det inte smart att börja plocka bort stöden utan att växla av på ngt sätt.
Sen till din egentliga fråga om takhöjden. Ta en funderar på om det verkligen är värt allt besvär bara för att få ngr cm till. 2.38 är redan fullt tillräckligt skulle jag tycka. Bara mer luft som du ska värma till ingen nytta.
Edit: myrstack var snabbare, eller skrev inte lika mkt snarare
Du får nog ta bilder och skicka med, för jag kan inte se det framför mig. Möjligen är det du beskriver en fackverkstakstol av svensk typ och är därför självbärande. Att det släppt kan isf innebär att den takstolen får ta alltför mkt kraft och därför sjunkit en smula. Det borde du isf kolla upp. Om det är sådana takstolar är det inte smart att börja plocka bort stöden utan att växla av på ngt sätt.
Sen till din egentliga fråga om takhöjden. Ta en funderar på om det verkligen är värt allt besvär bara för att få ngr cm till. 2.38 är redan fullt tillräckligt skulle jag tycka. Bara mer luft som du ska värma till ingen nytta.
Edit: myrstack var snabbare, eller skrev inte lika mkt snarare
Oj, Tack för snabbt svar!
Jag återkommer så fort jag kan med bild.
Håller med om att jag kanske fått "takhöjden på hjärnan". Ska fundera mer på det. I min teoretiska värld skulle man tjäna 6cm i takhöjd för "extrabalken" och 15cm om man frila nedre delen av takstolen. Det kan va för mycket jobb för ca 20cm.
Jag återkommer så fort jag kan med bild.
Håller med om att jag kanske fått "takhöjden på hjärnan". Ska fundera mer på det. I min teoretiska värld skulle man tjäna 6cm i takhöjd för "extrabalken" och 15cm om man frila nedre delen av takstolen. Det kan va för mycket jobb för ca 20cm.
Bifogar två bilder från samma takstol. En som visar hur det släppt och en som visar hur det ser ut på de övriga. Takstolen är 14,5 cm och det som jag ovan kallade extra balk är 4,5 cm högt. Har nog förvirrat när jag kallat den balk, kanske ska heta regel? När jag rotade runt bland isoleringen så såg jag bl.a att el dragits genom regeln och att den var skarvad. Detta borde ju borga för att den går att ta bort men ni får gärna verifiera detta.
Om jag inte ska lyfta innertaket utan bara åtgärda släppet är det väl bara att trycka upp regeln och skruva? Såg att det släppt likadant på två intill liggande takstolar.

Om jag inte ska lyfta innertaket utan bara åtgärda släppet är det väl bara att trycka upp regeln och skruva? Såg att det släppt likadant på två intill liggande takstolar.
Bästa svaret
Fortfarande lite svårt att se vart i huset du är ngnstans, men jag antar att skivmaterialet man ser är innertaket ner mot boytan?! Det verkar alltså som man lagt på, eller salat ut som det också kallas, under takbjälkarna för att dra elen i. På detta är då innertaket spikat. Du skrev "råsponten" i ditt första inlägg och då tänker man ju direkt på yttertaket. Men nu tror jag att jag förstår.
Denna bör inte ha någon annan funktion än att ge utrymme för att dra elen i som sagt. Men man kan ju undra varför egentligen. Frågan är om hela takstolarna ligger på denna eller om den är påspikat innanför ytterväggarna om du förstår hur jag menar? Du skrev ju att den släppt på ett ställe och där buktar innertaket ner lite. Skivmaterialet hänger ju antagligen i dessa så det är ganska naturligt att om den släpper så åker taket ner.
Jag frågar mig fortfarande om du verkligen kommer tycka de där extra centrimetrarna är värt att det besväret du ger dig själv. Då måste ju dra om elen också verkar det som.
Denna bör inte ha någon annan funktion än att ge utrymme för att dra elen i som sagt. Men man kan ju undra varför egentligen. Frågan är om hela takstolarna ligger på denna eller om den är påspikat innanför ytterväggarna om du förstår hur jag menar? Du skrev ju att den släppt på ett ställe och där buktar innertaket ner lite. Skivmaterialet hänger ju antagligen i dessa så det är ganska naturligt att om den släpper så åker taket ner.
Jag frågar mig fortfarande om du verkligen kommer tycka de där extra centrimetrarna är värt att det besväret du ger dig själv. Då måste ju dra om elen också verkar det som.
Det stämmer som du säger. Bilderna visar nedre delen av takstolen. Skivmaterialet man ser är innertaket (plankor spikade på regeln under takstolen). Har försökt att se om takstolarna vilar på regeln även ovanför de bärande ytterväggarna men jag kommer inte åt på vinden för att kunna se det. Ska göra ett nytt försök och riva ut lite mer isolering.
Har funderat och börjar luta mer åt att bara åtgärda släppet (inbuktningen i innertaket) och låta takhöjden vara. Tack för hjälpen!
Har funderat och börjar luta mer åt att bara åtgärda släppet (inbuktningen i innertaket) och låta takhöjden vara. Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara