A
andersmc: Lägg papp under plåten. Både som skydd mot kondens och som extra säkerhet om det skulle bli någon läcka.
1 svar · 2,7k läst
L
läppglans: hej ska bygga gips tak tänkte använda gipsskivor 1.2x2.5m med försänkta kanter på lång sidan. än sålänge har jag bara byggt ram på väggarna har dock uppkomit lite frågor 1. hur ska jag regla ? 2. åt vilket håll ska jag lägga gipsskivorna? 3. ska gipsskivorna skruvas fast längs väggarna också (i ramen då)? 4. papremsa på långsidan men hur gör man på kort sidan? 5. på hur
0 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Tycker mest det ser ut som smuts. Typ att någon öppnat en champagneflaska lite oförsiktigt. Men det är kanske inte helt omöjligt att det är mögel. Om det finns en våning till ovanför detta tak så låter det långsökt att det skulle bli mögel just där. Mögel brukar snarare uppstå där fuktig inomhus luft kommer i kontakt med en kall yta, så att fukten kan kondensera. Ett innertak
1 svar · 16,6k läst
·
cederbusch
cederbusch: Ok, jag förstår varför du vill göra något åt dem. Fördelen med panel på detta sätt är att det går fort, nackdelen är uppenbar. Hade du satt enskilda brädor hade du fått skarvarna mer fördelade och då hade du inte tänkt på det. Jag tror ändå inte att du ska ge dig på att försöka snygga till detta, du kommer bara ångra att du försökte med extra tydliga skarvar som följd.
3 svar · 3,3k läst
·
C
Cuteswegirl: ah så har jag faktiskt inte tänkt.... tur det finns kloka människor man kan rådfråga! :-)
23 svar · 14,2k läst
·
J
jocke_mejsel: Montageskruv
3 svar · 6,4k läst
G
grelle: Jag har i nuläget byggt min luftspalt bruten ungefär på mitten av totalt 4 meter pga. att det satt någon tvärgående kortling mellan varje takstol - låt de sitta sa isoleringskillen (lösull), det blir bara två olika fack, det gör inget. Nu när jag börjar närma mig slutet undrar jag om rinnande kondens på masoniten i luftspalten samlas där och skapar ett fuktproblem, blir det så
0 svar · 2,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Tror Lindab skulle kunna använda den i sin hängränne-reklam också....
10 svar · 9,5k läst
G
grusgång: Var upp och bytte några takplåtar av typen Plannja Regola för några veckor sen och fick en liten chock. Taket lades om i början på 2000 talet gissar jag på och då har dom gjort en snik lösning. Det sitter ett gammalt pert tak som dom sen har lagt tillhörande fästprofiler till plåttaket direkt på perttaket alltså ingen papp, det känns ju inte så roligt. Blir det mycket kondens
0 svar · 3,4k läst
Consensus
Consensus: Vinden är ju uteluftventilerad. Det är ett "utomhusutrymme", där klimatet i stort sett följer utomhusklimatet - med viss hänsyn till fukt- och temperaturtröghet. Likaså så värmer en solig dag upp vinden - och den torkar snabbt upp. Å andra sidan så gör en stjärnklar natt att nedkylningen från yttertaket är värre än den utomhus, vilket kan göra förhållandena värre än utomhus.
3 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: Behövdes det så gjorde man det, min ladugård 9 meter bred har självbärande takstolar och är byggt 1937. Huset från -38 har A-takstolar med bredd 7 meter men ingen direkt hjärtvägg. Protte
7 svar · 6,7k läst
O
orvar3: Ok, tack för hjälpen.
4 svar · 1,7k läst
Swappe
Swappe: Har Lidabs på stallet och något fulfabrikat på huset. Husets har börjar få rostfläckar redan efter två år. Kör på ett känt märke så tror/hoppas jag att man klarar sig längre, sett till själva ytbehandligen iallafall. Lindabs system med skarvar/gavlar är tätade med gummi, vilket gör att man slipper kladd med silikon osv.. Skillnad i pris vet jag inte. Jag jämförde byggmax Weijo
1 svar · 2,4k läst
J
jenne: Var kan man köpa denna fogskum? Hälsningar Jenne
2 svar · 3,4k läst
S
Svanteman: Oj det stog ju redan, jag ångrar mitt inlägg och säger istället: "Jag håller med ferd 123!!" Det låter mest troligt
9 svar · 6,4k läst
R
rags: Har ett riktigt knivigt problem! Hur löser man detta på bästa sätt med takfotsbräda/vindskivor/ränndalsplåt?? Det ska på en vinskiva till som bygger upp ännu mer. problemet är att det blir väldigt lite kvar av ränndalen. Någon som har några idéer?
0 svar · 5,4k läst
·
P
Perfaus: Har varit uppe på vinden nu. Lyfte på lite isolering och såg inga större konstigheter med mitt otränade öga. Det enda jag reagerade på var att kutterspånen längst ut mot ytterväggen (takfoten?) var mörkare, även där det inte fanns isolering över. Spånen var dock torra och jag misstänker att det kan vara luftföroreningar som färgat spånet genom åren (bor i centrala Göteborg
5 svar · 4,6k läst
Ola78
Ola78: Jodå, jag fattade din beskrivning, med hur gjorde du med isolering? Satte du cellplast och hur gjorde du för att få det diffusionstätt så inte den fuktiga inneluften vandrar ut i konstruktionen?
4 svar · 3,3k läst
P
ptlf: Not o spånt är det väl om brädan är olika på varje sida, det här panelen har en tjockare bräda med spår på båda sidor och den tunna är slät och stoppas in i varje "tjockbräda" och ser väl därför ut nästan som vanlig panel, men det blir lite bredare mellanrum och det är det jag är ute efter.
2 svar · 1,3k läst
·
P
Anonymiserad 109102: Hej! Jag har ett liten funderation på hur man sak göra ett "räcke" upp i hallen som är intill trappen, vid hallen så är det ett lågt räcke och min barn kan lätt titta över kanten och ner mot trappen, är ibland lite rädd att de ska ramla över kanten. Det jag hade tänkt göra är att sätta upp "räcke" som går från det lilla räcke som sitter där nu och ända upp till taket för
0 svar · 1,2k läst
U
ulfblaholm: Ja, det är så jag resonerat. Det kan ju naturligtvis finnas luft/fuktfickor men givaren ger i alla fall en viss koll. Skulle vara intressant om några skulle vilja skriva och ge sina rh/temp-siffror från sina vindar. Mitt hus ser ut följande: betongtegel på strö och läkt, underlagspapp, 21 mm råspont, reglar 2x3, gamla pappen,sticketak. Just nu är rh 61% och temp 12 grader. Ute är det
8 svar · 2,8k läst
D
Diverski: Har precis flyttat in i ett hus byggt 1991. Taket har takpapp och betongpannor. För någon vecka sedan när det stormade hörde jag hur det skramlade på taket. Jag gick upp och kikade. Då märkte jag ett antal trasiga takpannor. Bla en panna som var helt trasig med hål ( 15 x 15 cm) rakt ner till pappen som var våt. Taket har lite mosspåväxt och pannorna har blivit skrovliga ( känns som
0 svar · 1,5k läst
H
hultegard: Då får jag nog titta om de förstärkt det på något sätt i den inredda delen. Den finns inte på ritningarna dock
2 svar · 1,6k läst
P
petersson79: Det där dammet du är rädd för lär ju regna bort skapligt fort...
5 svar · 5,3k läst
Guzzi
Guzzi: Nu har jag varit iväg idag och tittat på taket. Och nu förstår jag varför man vill lägga board på det. Under tegelpannorna finns det idag ingenting mer än okantade 1-tumsbrädor som ligger omlott som på en lockpanel och löper från nocken och ner. På locken är det en läkt spikad på tvärsen och därpå ligger det enkupigt tegel. Gissa om det har läckt in? Nu är det ju tack och lov
10 svar · 2,1k läst
E
Eld: Det går att lägga lertegel ner till 14 grader också. 14 grader = 1:4 = minimilutning för tegel oavsett sort.
11 svar · 5,9k läst
·
C
_chrille_: Hur som, hade jag bara lagat det dom har pickat sönder och sedan lagt någon härligt klibbig utomhus fog. Så ska du se att de inte sätter näbben i det mer än en gång... Krax!!! Krax!! ;)
1 svar · 1,4k läst
S
Skånepåg: Hej Vi har ett 1½-planshus från 1965. Ovanvåningen blev nog inte inredd förrän i början av 90-talet och jag har sett att det är gjort enligt konstens alla regler med ångspärr, isolering och luftspalt. Nu har jag renoverat färdigt köket inklusive rivit ner det gamla innertaket och satt upp nytt. Något som jag blev lite förvånad över var att det inte fanns någon ångspärr ovanför
0 svar · 1,7k läst
S
Segge: Okej, då drar jag nog dit plasten imorgon. byter nog resten av innertaket innan jag tilläggsisolerar vinden. har rivit ut hela köket från innertak ner till golvreglarna. Var det något som gick relativt smidigt så var det innertaket.
22 svar · 3,5k läst
prototypen
prototypen: Låter som om det är ett enplanshus och då är det inte något bekymmer att ta upp plåt för plåt från marken. Lyfter du upp paketen på taket så kommer det inte att ramla av med 14 graders lutning, men se till att det inte blåser ned (plåt för plåt) när paketet är öppnat Protte
1 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.