8 089 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Isbildning på taket.
Hallå.
Har lite problem med mitt tak, blir väldigt mycket is på taket. Stuprören har rasat pga av isen.
Nu till frågan, vad beror detta på? Har varit uppe en sväng och kollat till lite och det ligger spån först och gullfiber ovan på det.
Gullfibern ligger bara på slängd som det ser ut, och det ligger ut i takkanten på vissa ställen.
Tänkte ta mig upp och fota lite så kanske det blir lättare och förstå hur det ser ut
Huset är från 1910, är en 1,5 planare. Har en gammal kakel och en luftvärmepump som uppvärmning. Om det är till någon hjälp.
Mvh: Marcus

Har lite problem med mitt tak, blir väldigt mycket is på taket. Stuprören har rasat pga av isen.
Nu till frågan, vad beror detta på? Har varit uppe en sväng och kollat till lite och det ligger spån först och gullfiber ovan på det.
Gullfibern ligger bara på slängd som det ser ut, och det ligger ut i takkanten på vissa ställen.
Tänkte ta mig upp och fota lite så kanske det blir lättare och förstå hur det ser ut
Huset är från 1910, är en 1,5 planare. Har en gammal kakel och en luftvärmepump som uppvärmning. Om det är till någon hjälp.
Mvh: Marcus

Troligtvis är det väl så, tycker dock att tidigare ägare borde ha nämnt något om detta. Men det är väl att det inte har varit någon riktig vinter innan jag köpte huset.
Hur kontrollerar man läckage lättast utan värmekamera?
Hur tätar man läckaget när man väl hittar det?
Tar man det från vinden eller river man innertaken och sätter upp någon form av spärr?
Kanske är lite dumma frågor men är väldigt oinsatt i ämnet
Tack på för hand.
Marcus
Hur kontrollerar man läckage lättast utan värmekamera?
Hur tätar man läckaget när man väl hittar det?
Tar man det från vinden eller river man innertaken och sätter upp någon form av spärr?
Kanske är lite dumma frågor men är väldigt oinsatt i ämnet
Tack på för hand.
Marcus
Man brukar kunna se om det är bättre isolerat på något ställe, där brukar snön ligga kvar medans det smälter där värmen läcker ut.
Tipset för att minska läckaget är väl att isolera vinden bättre, finns massor med info om detta både här på forumet, sök på t ex isolera vind, och på nätet i övrigt. Kolla t ex här http://www.isover.se/till%C3%A4ggsisolering/att+till%C3%A4ggsisolera
http://www.rockwool.se/r%C3%A5d+och+anvisningar/guide+till+till%C3%A4ggsisolering/till%C3%A4ggsisolera+och+spara+pengar/s%C3%A5+h%C3%A4r+g%C3%B6r+du
Glömde förresten, välkommen hit till forumet
Tipset för att minska läckaget är väl att isolera vinden bättre, finns massor med info om detta både här på forumet, sök på t ex isolera vind, och på nätet i övrigt. Kolla t ex här http://www.isover.se/till%C3%A4ggsisolering/att+till%C3%A4ggsisolera
http://www.rockwool.se/r%C3%A5d+och+anvisningar/guide+till+till%C3%A4ggsisolering/till%C3%A4ggsisolera+och+spara+pengar/s%C3%A5+h%C3%A4r+g%C3%B6r+du
Glömde förresten, välkommen hit till forumet
Om jag nu lägger på mera isolering finns det inte risk för att det kommer bli massa fukt upp e på vinden som resulterar i mögel på sikt?
Glömde skriva att det är ett plåttak så snön ligger inte kver utan den glider neråt
Marcus
Glömde skriva att det är ett plåttak så snön ligger inte kver utan den glider neråt
Marcus
Det finns alltid en risk när man tilläggsisolerar att det kan bli fukt, det är därför det är viktigt att man sätter en ångspärr på den varma sidan av konstruktionen så att inte den varma inomhusluften kan smita upp på vinden och kondensera inne i konstruktionen och på andra kalla ytor på vinden. Sen brukar man sätta vindavledare under taket för att leda luft som kan cirkulera för att få bort fuktig luft.
Riv ner innetaket, ta och lägg isoleringen mellan takstolarna och häfta dit en ny plast. Var noggrann så att det blir riktigt tät. Spika sedan upp glespanel på undersidan av takstolarna och skruva det nya innetaket i dessa. Efter detta kan du fortsätta på vinden med att lägga mer isoleringsskivor eller om du vill göra det smidigt för dig använder du lösullsisolering så slipper du skära massa på skivorna.
Om du inte tänker tilläggsisolera väggarna är det inte nödvändigt att göra något där. Men om du tänker göra det måste du även i väggarna mot den varma sidan sätta en ångspärr. Men lägg du krutet på vinden först, där gör du störst besparing, värmen går ju uppåt. Glöm inte bort att när du skarvar plasten så bör du tejpa den med en sorts specialtejp för just sådan plast, den är även den åldringsbeständig. Lycka till med projektet.
Redigerat:
Klicka här för att svara