Hejsan! Hoppas att någon kan hjälpa mig! Har husleverantör som monterar vårt enplanshus. Av nån anledning har vi glömt att kolla taklutningen, ville ha den i 27 grader, nu är den 22 grader. På ritningen såg allt ok ut, men i verkligheten ser det hemskt ut. Takstolarna är monterade, plåten läggs nästa vecka. Finns det nån som varit med om detsamma, finns det något man kan göra. Vi kan ju inte börja riva takstolarna, men går det att "lura ögat" lite så att taket verkar högre?
Tacksam för svar!

Man kan alltid bygga på takstolarna, men helt gratis är det ju inte.

Vad är det för typ av tak? (Pulpet- eller sadeltak, tex.) Var blev det fel någonstans? Varför vill ni ha just 27 grader? Står huset helt öppet nu, med takstolarna monterade, till nästa vecka?

Hur stor höjdskillnad rör det sig om? Om det är ett sadeltak och huset är 10 m brett, skulle det bli en skillnad i takhöjd på 0,5 m mellan 22 och 27 grader. Smalare hus - mindre skillnad.

Står det 27 grader i bygglovet är det det som gäller. Byggfirman får riva takstolarna på måndag!

Takstolar kostar inte så mycket, 12-1500 kr / st beroende på spännvidd, så ska ni byta så gör det nu innan allt annat sitter på plats.

Problemet kan ju vara att hinna få fram dom med så kort varsel.

Tack för svar! b8q skönt att höra att skillnaden ändå inte skulle ha varit större än så. Vi har alltså sadeltak. Vårt hus är 8 meter. Byggarna fortsatte idag och har börjat sätta takplåt på. Att bygga på takstolarna är inte att tänka på, det blir alltför dyrt, det gäller nog att vänja sig vid taket och försöka hitta enklare och billigare lösningar. andersmc, jag ville ha 27 grader därför att jag helt enkelt tycker att det ser snyggare ut. Sen har jag inte koll på prisskillnad mellan olika taklutningar, påverkar det energikostnade etc. Huset är ett förminskat Myresjöhus Herrgården men utan ryggåstak.

Har ni tyckt att ritningarna med 22 grader såg ut att vara OK och dessa var skalenliga så kommer nog inte resultatet i verkligheten att skilja sig så mycket, proportionerna ska ju vara samma. Hade ni diskuterat en lutning på 27 grader och det visade sig att huset egentligen hade 22 grader eller var kommer 27 grader ifrån?

Jag skriver från Finland, här är det vanligt att taklutningen på enplanshus är 27 grader, sommarstugor har oftast 22 grader. Då jag kollat svenska hemsidor finns ju 22 grader med som ett alternativ även för egnahemshus (villor)Då jag såg ritningarna såg lutningen ut att vara 27, och det är ju mitt eget fel att jag inte dubbelkollade. Det är först nu då taket sätts på som jag tycker att det är för flackt i förhållande till huset!

Bilder?

Camilla T-B skrev:
Jag skriver från Finland, här är det vanligt att taklutningen på enplanshus är 27 grader, sommarstugor har oftast 22 grader. Då jag kollat svenska hemsidor finns ju 22 grader med som ett alternativ även för egnahemshus (villor)Då jag såg ritningarna såg lutningen ut att vara 27, och det är ju mitt eget fel att jag inte dubbelkollade. Det är först nu då taket sätts på som jag tycker att det är för flackt i förhållande till huset!
Så problemet är att du tycker att huset i verkligheten inte ser ut som det gjorde på ritningen?

andersmc precis så är det, kanske man måste ha is i magen tills allt är klart, svårt med synvillor på ett bygge!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.