Hej,
Har en gammal lada med en del av ytan som är inredd och isolerad på ca 25m2. Ovanför finns ett utrymme som jag tänkte göra till ett sovloft med lite förvaring. Takstolarna håller dim 145x45 och ett cc på ca 1200mm.
Jag skall nu öppna upp och isolera den delen tänkte jag. Utanpå takstolarna ligger läkt 70x45 och sedan eternit plattorna skruvade i dessa. Taket tänkte jag låta vara som det är för tillfället.
Viss läckage risk finns mellan takplattorna i dag det vet jag.
Så här tänkte jag.
Spika ett läkt med plast mellan takstolarna för att inte fukt ska komma in utifrån och väta isoleringen. Sen ett skikt på "insidan" innanför gips/trä.

Min fundering här blir ju att det blir lite väl tätt tror jag. Plast + isolering + plast, verkar ju vara som gjort för kondens problem.

Kanske är det så enkelt att bara välja ett annat meterial som tätskydd!

Tack så länge

mvh
Roger

Om du fäster plast direkt under yttertaket kommer du att få kondens på den. Du måste också tänka på vad som skulle hända om det läcker genom taket ner på plasten. Vart kommer det vattnet att ta vägen? Det kommer att rinna neråt. Du måste alltså ha det 100% tätt hela vägen, från nock ner till takfot i hela takets bredd. Minsta spikhål och vattnet kommer att rinna in där. Det är omöjligt att täta ett läckande yttertak innifrån.

Ditt primära projekt måste vara att få yttertaket helt tätt. Annars är allt annat jobb du gör helt bortkastat.

Hej. Ja taket måste vara tät det är jag medveten om. Luftspalt finns mellan tätskikt och yttertak på 75mm, så det borde vara fint.Egentligen borde jag formulera om frågan lite. Kan jag använda plast i stället för någon form av vindskydd ytterst?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.