Tittade på din skiss och det är lite otydligt hur masoniten är monterad. Ligger den på takstolarna sedan läkt och sedan råspont, och ligger det läkt mellan takstolarna. Då man sprutar isolering kommer masoniten att bågna utåt om man inte har läkt och ev vatten kan rinna in i vertikala skarvar i masoniten.

Om det är en toalett, finns det en avloppsluftning genom taket som inte är tät?

Tack för svar!

Är förmodligen kallvindsproblematiken jag upplever här.

Det är "för lite" vatten för läckage tycker jag...

Pbengtsson; masoniten är monterad mellan takstolarna vilket medför att råsponten är monterad direkt på kertobalkarna (takstolarna)

Blir då den tyska modellen om ca 30 år när taket byts...om inte möglet ätit upp taket innan dess ;)

Risken är väl ganska stor att strö och bärläkt från utsidan har en del spik genom pappen, sedan distansläkten för masoniten från insidan gjort nåt hål också.
Kallvindsproblematiken är inte jag övertygad om, jag tycker det låter som det kommit in vatten genom pappen och sedan har detta lyckats ta sig igenom masoniten via skarvar eller spikhål. Det behöver inte vara mycket och det kan vara väderförhållanden ute med snö och is som nu töar.

Är det bara i ett fack eller samtliga du kommer åt? Skulle inte byggt igen det innan byggaren tittat på det och sagt sitt.

...

En annan sak jag kom att tänka på igår. Luftspalterna sitter i varje fack, alltså mellan varje takstol (kertobalk). Luftningen sitter i takfonten samt högst upp vid nock (utvändigt såklart). Efterom det har legat MASSOR av snö på taket som inte rinner av eller smälter bort innebär det då att snön förhindrar luftspalten att fungera som det är tänkt...

Går det at lösa eller måste man (jag) upp och skotta av nocken så fort snön lägger sig och täpper till?!

Finns det en lösning för detta?

Är masoniten rätt monterad skall vattnet rinna på denna och ut i takfoten, så jag tycker det låter som det läcker in någonstans. Masoniten är inte bara till för att skapa luftspalt, utan skall också avleda rimliga mängder vatten.

Din fundering om ingensatt luftspalt talar då emot kondensering då luften inte omsätts nåt nämnvärt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.