Rheinzinken är genomgående Zinkplåt, den har jag själv på mitt hus men ALUZINKEN har jag pratat med dom plåtslagare vi har om och dom säger att det är en vanlig stålplåt som är belagd med en blandning av Aluminium, Zink och kisel. Själva plåten är alltså samma som på en vanlig lackad plåt.

Ur texten från länken nedan:
Produkten Aluzink är metallbelagd
tunnplåt som har ett korrosionsskyddande
ytskikt av aluminium-zink-kisel.
Värmebehandling och ytbeläggning
sker i en kontinuerlig process i metallbeläggningslinjen
vid SSAB Tunnplåt i
Borlänge. Basmaterialet utgörs av
oglödgad kallvalsad tunnplåt.

Läs mer här:

http://www.bevego.se/NR/rdonlyres/AE90F5F5-F231-44B6-873F-55AA289AED40/0/Milj%C3%B6varudeklarationAluzink.pdf

Redigerat:
pappskallen skrev:
Rheinzinken är genomgående Zinkplåt, den har jag själv på mitt hus men ALUZINKEN har jag pratat med dom plåtslagare vi har om och dom säger att det är en vanlig stålplåt som är belagd med en blandning av Aluminium, Zink och kisel. Själva plåten är alltså samma som på en vanlig lackad plåt.

Ur texten från länken nedan:
Produkten Aluzink är metallbelagd
tunnplåt som har ett korrosionsskyddande
ytskikt av aluminium-zink-kisel.
Värmebehandling och ytbeläggning
sker i en kontinuerlig process i metallbeläggningslinjen
vid SSAB Tunnplåt i
Borlänge. Basmaterialet utgörs av
oglödgad kallvalsad tunnplåt.

Läs mer här:

[länk]
Nu är jag bara en lekman men vad jag förstår är ytan visserligen belagd men inte lackad med en specialfärg som det låter på dig. Vad jag förstår är den varm metalliserad och lär således inte flagna på ett sätt som målad plåt gör.

Stämmer bra d Macki. Kommer inte flagna av solljus å väder på samma sätt som lackad plåt. Men är inte en genomgående legering som Rheinzink. Det enda tråkiga med Aluzinken tycker jag är att den är lite känslig mot nötning. När man t.ex ska täcka skorstenen så sitter man ju ofta på knä å jobbar. Då kan det bli en mörk skiftning i färgen där man gnuggar knäna. Som inte går å få bort....

Peppe_e skrev:
Stämmer bra d Macki. Kommer inte flagna av solljus å väder på samma sätt som lackad plåt. Men är inte en genomgående legering som Rheinzink. Det enda tråkiga med Aluzinken tycker jag är att den är lite känslig mot nötning. När man t.ex ska täcka skorstenen så sitter man ju ofta på knä å jobbar. Då kan det bli en mörk skiftning i färgen där man gnuggar knäna. Som inte går å få bort....[/QUOTE
Ett tips på en fin färg är antracitgråmetallic,Lindab har den i sitt sortiment väldigt fin.

Hej axelman
Om du kan/vill lägga taket själv ska du välja Classic, clix, trend eller liknande. Ska du använda dig av ROT-avgraget så är inte en "äkta bandteckning" så mycket dyrare. Plåtslagarens arbete är något mer men ROT-avdraget så blir skillnaden inte så mycket. Jag har bara erfarenhet av Classic.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.