M
magnusli82: Bor högst upp så ljud är inget problem, vem ska man ta hjälp av? Faller det in under byggjobb eller målerijobb?
4 svar · 6,6k läst
·
mhg_3
mhg_3: Tack Ejfel, väntar på pris från vår hustillverkare, bra att ha något att jämföra med :)
5 svar · 5,9k läst
Robert 75
Robert 75: Vi ligger nu i planeringsstadiet för vårt husbygge och håller på att sammanställa allt för att kunna lämna in bygglovsansökan. Nu har vi dock fastnat lite på val av takbeklädnaden och även konsturkionen för denna, isolering utvändigt, armerad duk alt råspont etc... Bygget kommer att uppföras i snözon 4,5 varför det blir en kraftig takkonstruktion. Vi velar lite mellan
0 svar · 2,2k läst
T
teori: Det stämmer som du säger. Bilderna visar nedre delen av takstolen. Skivmaterialet man ser är innertaket (plankor spikade på regeln under takstolen). Har försökt att se om takstolarna vilar på regeln även ovanför de bärande ytterväggarna men jag kommer inte åt på vinden för att kunna se det. Ska göra ett nytt försök och riva ut lite mer isolering. Har funderat och börjar luta mer
11 svar · 3,6k läst
P
pbengtsson: Jag har använt mig av produkter från takcentrum, är väldigt nöjd med Resitrix http://www.takcentrum.se/TLT-resitrixMB.shtml. Den är rejält slitstark och man kan ha grus uppepå om man gillar det.
1 svar · 1,1k läst
J
JessieA: Hej! Mitt namn är Jens och jag bor i Bromölla. Jag ska bygga nytt hus detta året. En Villa på 1 plan med valmat tak. Det blir en takyta på ca 230 kvm. Jag har haft tankar om att satsa på ett glaserat tak, möjligtvis halvglaserat. Detta kostar ju en hel del extra, kanske 5 ggr så mycket? Men jag har hört att huset blir värderat där efter också, vilket innebär att husets värde stiger
0 svar · 3,2k läst
Consensus
Consensus: Här är en bra start: http://www.lfs-web.se/Vind.htm
7 svar · 5,0k läst
K
KarinC: Håller på att renovera om köket. Ville ha vitt slätt tak. Men snickaren satte upp takskivor, ca 60x110 cm. Eftersom jag inte ville ha skarvar i taket, ska han nu göra det slätt. Går det? De har spacklat och slipat igen alla skarvar, och målat en gång. De säger de ska sätta upp en väv i taket också. Men kommer det här blir bra??? Hade det inte varit bättre att ta ner det och sätta
0 svar · 5,1k läst
E
Ejfel: Hej axelman Om du kan/vill lägga taket själv ska du välja Classic, clix, trend eller liknande. Ska du använda dig av ROT-avgraget så är inte en "äkta bandteckning" så mycket dyrare. Plåtslagarens arbete är något mer men ROT-avdraget så blir skillnaden inte så mycket. Jag har bara erfarenhet av Classic.
34 svar · 74,5k läst
R
rallypacker: Känns betryggande. Har inte sett resterande vind eftersom detta var enda stället jag kunde komma åt. Men å andra sidan så var detta i norr så det är alltså sidan som får minst uppvärmning....
9 svar · 5,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Du menar under takpannorna ? Ja det går naturligtvis inte att undvika. Man skulle dock vilja ha strö och bärläkt av något annat än trä. ;)
22 svar · 12,8k läst
·
Ö
ölk: Hej alla! Har låtit anti cimex kollat av min vind för ett par veckor sedan. Dom mätte fuktkvoten lite här och där med olika resultat.De "värsta" ställen, var en bit upp på rå sponten (i början på främst norra sidan av ena långsidan där jag också har min otäta vindslucka på gaveln utifrån, (det hade också bildats lite rimfrost på insidan av den) Vilket som sedan slog mej efter
0 svar · 1,0k läst
E
Endmaker: Hej. Ja taket måste vara tät det är jag medveten om. Luftspalt finns mellan tätskikt och yttertak på 75mm, så det borde vara fint.Egentligen borde jag formulera om frågan lite. Kan jag använda plast i stället för någon form av vindskydd ytterst?
2 svar · 4,7k läst
Ola78
Ola78: Om du inte tänker tilläggsisolera väggarna är det inte nödvändigt att göra något där. Men om du tänker göra det måste du även i väggarna mot den varma sidan sätta en ångspärr. Men lägg du krutet på vinden först, där gör du störst besparing, värmen går ju uppåt. Glöm inte bort att när du skarvar plasten så bör du tejpa den med en sorts specialtejp för just sådan
9 svar · 8,1k läst
K
Kodax: [citat] Ja så långt är vi med också att det alltid blir kondens. Men nog för att det är mycket snö denna vinter, men när det är varmt och tö så rinner det som en "Kran" från vissa ställen. Det rinner ut vid takfoten och ner efter väggen. På det stället det rinner mest på, är vid en takstol som står ut ser ut som det rinner efter denna sedan ner efter väggen. Dom har lagt
4 svar · 4,3k läst
P
pbengtsson: Är masoniten rätt monterad skall vattnet rinna på denna och ut i takfoten, så jag tycker det låter som det läcker in någonstans. Masoniten är inte bara till för att skapa luftspalt, utan skall också avleda rimliga mängder vatten. Din fundering om ingensatt luftspalt talar då emot kondensering då luften inte omsätts nåt nämnvärt.
20 svar · 6,1k läst
·
P
Pyrus: Vi har ett hus från 1929 som vi renoverar. Det är ett klassiskt putsat tegelhus, 1 1/2 plan + källare. Vi har bestämt följande färger/material: - Vit putsad fasad, ljusgrått längst ner vid källarplanet - Klassiska vittinge tegelpannor på taket - Troligtvis gröna fönster, ljusgröna likt ärgad koppar eller riktigt solblekt grönt. Nu undrar jag om någon har en idé på
0 svar · 1,9k läst
Rawspont
Rawspont: Just det, tänkte inte på att spikhålet sitter på pannans högre punkt så att säga......så då går det ju inte igenom ner till taket. :blushing: Man skulle kanske kastat ett öga på en panna först.
2 svar · 2,0k läst
F
FredrikStr: Tack för tips. Hart nu rivit ut det, det var ett barracuda. Satt under detta en spont och nu ny läckt + skivor.
4 svar · 9,4k läst
S
byggare henke: cirkus 3,6 till 6
1 svar · 1,6k läst
S
I
ingarö: Har ett 2år gammalt faluhus där takhuv till köksfläkten nu 2 år i rad har förstörts vid snöras så det blir till att montera någon form av snörasskydd i sommar. Ni som har liknande problem har ni lyckats få hustillverkarna att bekosta ny huv och montering av snörasskydd? Tacksam för lite tips.
24 svar · 12,2k läst
·
M
macce76: nja, det var mera bärigheten jag var ute efter, konstruktionen sedan blir att vindpapp o 45x45 slås på 195 regeln o vipps fanns luftspalt, samt att balken skall isoleras (innåt) in med minst 95mm. Så var det tänkt ungefär.
2 svar · 1,2k läst
·
D
DanielMarie: Hej Vi ska just till att byta ut vårt befintliga tak. Taket är orginal från -58 och pappen är då även den från -58. Är det okej att bara lägga ny papp ovanpå den gamla befintliga eller måste jag skrapa bort den gamla först innan ny läggs? Fördelar? Nackdelar? Mvh Daniel
0 svar · 2,3k läst
P
pbengtsson: [citat] Om det minskar risken för sprickor kanske det är värt kostnaden att lägga in dem mellan befintlig 28x70 och skruva i plåten. Jag har ingen erfarenhet av släta gipstak, men det kanske är stålreglar som skall användas.
13 svar · 9,3k läst
B
bumsan2152: Hej, Efter att ha installerat en kassett i min gamla öppna spis har sotarn sagt åt mig att ta bort en regel som sitter för nära murstocken på vinden. Problemet är följande: Det utrymme som regeln sitter i är mellan murstocken och en innervägg. Utrymmet är för smalt för att komma åt och sträcker sig hela murstockens längd (ca1.5m) I denna regel är det undertak (panel) fastspikat
0 svar · 3,3k läst
·
A
andi_j: Hej Jag har lite problem med min taklösning på min tillbyggnad (se bild) Jag sitter och skall göra en material lista men inser själv att jag inte riktigt vet hur taket skall byggas. Vad jag har förstått är att jag kommer att behöva limträbalk (eller liknande) men sen då? Ska även ha öppet till nock vilket försvårar det hela.
0 svar · 1,1k läst
·
Ola78
Ola78: Huggan har en poäng med att värmen stiger uppåt, men solen skiner även på taket och värmer upp det. Strålningsvärmen från taket kommer ju minska om du isolerar det. En idé för att minska den direkta solinstrålningen på din altan kan vara att montera en terassmarkis. Kolla här t. ex http://www.dittsolskydd.se/bygg-terrassmarkis.html
3 svar · 1,4k läst
K
KitKat: Jag har ett problem. Jag håller på att bygga ett litet hönshus och som tak har jag valt att göra att papptak som jag lagt på en osbskiva som jag också fäst 2 trekantsbitar på sidorna för vattenavrinning. Problemet är att jag vet inte hur jag ska göra för att bädda in detta lite snyggt. Funderade på att sätta vindkivor och vattbräda men hur gör jag i framkanten för att det ska
0 svar · 1,1k läst
J
JessieA: [citat] Du menar att istället för att montera TV till en ventil/mögelstopper i gavel eller som i mitt fall taket (valmat), så går du ner med det i takfoten och har en ventil där istället, på var sida? Kör du med en böjbar flexslang då eller du har ventilationsrör?
49 svar · 29,8k läst
L
långtradare: okej tack
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.