2 641 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Takstolar, renovering?
Hej, upptäckte att takstolarna var i sämre skick än jag anat. På några ställen har det ruttnat igenom så takstolarna också har börjat ruttna. Så min fråga är kan man ta bort den "sjuka" delen. Ca 2-3 cm på ovansidan, 2-3 m långt. Och sätta dit nytt virke (som en pusselbit) och stärka upp på sidorna? Håller konstruktionen? Eller måste jag byta ut hela takstolen?
//Dagobert
//Dagobert
Vi högg bort de skadade delarna av takstolarna och penslade på borakol. Sen förstärkte vi med 45/145 så långt vi nådde. Jag tror takstolarna blev minst lika starka efter reparationen.
Pusselbiten tror jag inte gör så stor nytta.
Pusselbiten tror jag inte gör så stor nytta.
Utan att veta nåt om dimensioner på dina takstolar spännvidder etc, och jag är ingen konstruktör.
Men jag skulle hävda att du kan ta bort det "sjuka". Och därefter förstärka genom att skruv/spik-limma en bjälke mot din gamla så lång som möjligt och i samma dimension som befintlig bjälke.
Men jag skulle hävda att du kan ta bort det "sjuka". Och därefter förstärka genom att skruv/spik-limma en bjälke mot din gamla så lång som möjligt och i samma dimension som befintlig bjälke.
Klicka här för att svara