Hej!

Jag är i färd att byta tak i sommar och har stött på ett problem som jag inte finner någon lösning på nämligen en sättning i ena hörnet på c:a 10 cm. Det verkar som om sättning är ganska gammal då man tycks ha tagit hänsyn till den vid en omfattande renovering i början på 70-talet. Huset är ungefär 100 år gammalt men är så långt jag kan förstå inte ett timmerhus. Vid takbytet som gjordes på 70-talet har man inte rätat upp takfoten och frågan är hur jag ska göra nu.

Jag testade att spika fast en provisoriksk takfotsbräda för att se hur det blev. När jag sätter den i våg hamnar den yttersta takfotstassen nästan helt under takfotsbärdan medan de andra täcks helt. Hur får man till en snygg lösning på detta? Det känns ju som om jag vill att taket ska se rakt ut. Att höja hörnet känns inte som ett alternativt då allt inomhus kommer att bli snett. Jag har funderat på att klä in takfoten men då måste jag skala av en bra bit på den yttersta takfotstassen. Men det kanske inte gör något då dom ändå är försvagade men någon märklig skulpturering enligt gammal modell.

Kanske lite svårt att förstå detta men jag gör ett försök.

/Mats

Du har ingen bild på problemet?

Hej!

Problemet har löst sig genom att jag pallade under det som behövdes på ena sidan under gamla plåten som kommer att utgöra underlagstak. En relativt bred tafotsbräda får maskera att takfotstassarna på ena sidan är lägre. Eventuellt kommer takfoten att kläs in vid senare tillfälle när väggpanelen sak bytas.

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.