Ensam:vilken färg är det på taket??

Jag lade Plannja Modern på garaget förra sommaren, silvermetallic. Skitsnyggt och enkelt att lägga.
La det på reglar 45x70, med frihängande mataki haloten p som undertak. Det är inga problem att gå på det, man får ju så klart gå på reglarna mellan profiltopparna så blir det inga bucklor.

Hej.

Jag ska lägga nytt tak på min carport och på mitt garage (taken ska "förenas").
Lite historia. Jag har ett garage där jag har mkt liten vinkel på taket, typ 2 grader, snedtak. Jag har byggt en carport som förlänger garaget. Jag vill gärna lägga ett snyggt tak typ plannja modern.
Jag vill hålla det enkelt men bra (ska hålla och vara tätt). Min tanke är att spika typ skivor direkt på takbalkarna (istället för råspont) sen papp, sen plåt direkt på pappen (inga läkt etc). Ser man till plannjas monteringsanvisningar så står det "Plannja Modern kräver alltid någon typ av underlagstäckning och kan antingen monteras på bärläkt eller direkt på ett plant underlag.". Så med andra ord så borde detta vara ok, eller?
Jag har hört folk som pratar om att pappen smälter och annat.

Mina frågor:
1. tips på skivor som jag kan lägga som jag kan fästa plåten direkt i?
2. blir det problem med att jag gör hål i pappen (när jag skrivar plåten)?
3. jag har hört att det finns ngn sorts kondensmatta bak på viss plåt så man inte behöver papp? Är detta bättre?

Tack!

Vilka har du hört från att pappen smälter? Spekulationer eller verklighet?

Hej.

Sett det på ett forum, vet inte om det är sant eller snack...
Dock så har jag nog valt en annan väg, jag ska få med ICOPAL 3-graders och en YAP 2200 som underlagspapp. Jag ser ju ändå inte mitt tak och det är billigare.

/T

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.