Hej på er!

Vi behöver tänkare och folk med åsikter för att finna vår väg.

Vi har precis köpt ett nytt hem, en gammal lärarbostad om två våningar och faluröd träfasad. Ingen vet när huset senast fick nytt tak - byggdes 1930 - men det har stora behov av omsorg. Så vi tänkte förekomma större läckage och byta allt - underlag, plåtarbete, hängrännor, samt bygga ut det mycket snåla taksprånget när vi ändå håller på. Känns bra inför en ev. kommande tilläggsisolering.

Hur som. Utöver valet av hantverkare, vilket känns mycket stort och viktigt - vet ni någon kunnig i Växjö-trakten så hör av er ;) - så tillkommer ju val av underlag och själva "taket" - tegel, betong ...
Huset är gammalt och vi känner nog att det vore trevligt att bibehålla tegel, gärna enkupigt. Då vi förstått att Vittinge kan vara svårare att lägga, har vi siktat in oss på Dantegl.

Finns det någon kunnig här på forumet som har erfarenhet av Dantegl? Någon som har goda tankar generellt om val av tegel?

Vad ska man se till när det kommer till underlag, Ska man välja något annat än vanligt takpapp?
Känns som det hänt mycket också på den fronten sedan 1930 ...

Hoppas det finns många goda råd och tankar att få, det känns som om det vore en mycket fin gåva att få just nu!

Kramar till er alla

/Tess

Puffar lite på denna tråden och hoppas, liksom du, på att någon takkunnig svarar eftersom jag står inför ett likadant projekt som du.

Gissar att ert befintliga tak, precis som mitt, bara består av takspån och pannor? Min tanke var att ta bort de gamla pannorna och läkterna. Därefter lägga oljemasonit över hela taket och sedan nya läkter och pannor. Isolering av taket gör vi nog underifrån paralellt med taket, dvs mellan takstolarna så att det går att öppna upp till nock på insidan. Då blir det nog en luftspalt mellan takspånet och isoleringen och därefter plast och innertak. Vet inte alls om det är den bästa konstruktionen, men med lite tur kanske någon kan ge lite input på denna och andra konstruktioner för omläggning av gamla tak :-)

vi la om vårat hus från 1909 i feb-mars i år. rev ner all takpapp (vissa ställen var det 5 lager...) ner till råsponten, sedan la vi på nya takbjälkar o isolerade 220mm, på det oljemasonit, ströläkt, ny råspont, takpapp, läkt o tegel... vi lejde bort jobbet då jag valde det eller hålla på med annat under semestern :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.