Satsuki
Har ett hus byggt 1976 och vattbrädan är i dagsläget täckt m plåt som börjar se väldigt risig ut. I samband med att vi ska måla om fasaden funderar vi på att sätta plåt på vindskenorna och byta plåten på vattbrädan (ska ha vita detajer på huset och just nu är plåt + vinskivor mörkbruna, så det ser lite lustigt ut m mörka vindskivor och vattbrädor)....

Till mina egentliga frågor; Om man vill sätta plåt på båda - ska/kan man sätta två stycken (ett för varje del) eller går det att hitta plåtdelar som täcker både vattbräda och vinskena? Vad är den fackmässiga benämningen på detta i så fall?

Om jag förstått rätt är vattbrädebeslag en plåtsektion som bara täcker vattbrädan (troligen är det en sådan som sitter på nu). Men vad är vindskivebeslag ? Och vad är skiljer "vinskivebeslag" från "vindskiva i plåt"???

Vi har likadant som du, en plåt som täcker vattbrädan. Jag skall nästa gång jag gör nåt åt vindskivorna byta dem. Då tar jag bort vattbrädan med dess plåt och sen sätter jag dit en plåt som funkar som vattbräda samt går över kanten på vindskivan.

Jag tror det kan bli bra om du tar bort vattbrädan + dess plåt och ersätter med en plåt som jag beskriver ovan. Den kallas även vindskivebeslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.