R
Hejsan alla!

Jag är lite ny här, har mest läst innan, men nu har jag en fråga.

Jag funderar på att köpa ett hus. Det är byggt 1967, men utbyggt någon gång på 90-talet (exakt när vet inte nuvarande ägare). Taket består av betongpannor och är, förutom på utbyggnaden, antagligen orginal. Inga indikationer finns på att taket läcker eller är dåligt idag, det verkar vara i gott skick. Naturligtvis kommer ag bekräfta det med en besiktning innan jag skriver på, men ville kolla först med experterna här. Bör jag räkna med takbyte omgående eller kan jag vänta med det något år? Jag menar, om det ändå inte läcker så borde det väl vara lugnt?

Nyttig läsning:

Betong.se

viivilla.se

Prova sök på forumet med. Finns redan de som diskuterat ämnet.

R
Okej, det var längre än vad jag trodde. Jag har fått lära mig att man byter efter 40 år, eftersom man kan få trassel med försäkringsbolaget annars. Kort sagt verkar det som att det räcker med att jag inspekterar pannorna då och då för att på sikt byta det. Tack!

Försäkringsbolagen ersätter aldrig skador som beror på ett läckande yttertak, vad jag vet. Nytt som gammalt. Betongpannorna håller nog längre än pappen och läkten, så det är nog snarare där du skall hålla koll.

Men har det hållit i över 40 år, så kan det säkert hålla lite till. Men det är ju vettigt att ha det under kontroll och vara medveten om att behovet snart kan komma.

Jag kan inte mer än hålla med föregående inlägg.

Det är förmodligen cementpannor på taket. Var mycket rädd om dem nu så ingen går sönder. De kan fungera någorlunda men är ca ½ cm tunnare i godset nu än de var från början. Pappen är förmodligen i mycket dåligt skick. Planera för omläggning och fundera på om det ska vara varmvind eller kallvind fortsättningsvis.

Det är som sagt pappen du främst ha koll på, den åldras och bör bytas till skillnad från takpannorna som du kan återanvända om du tycker de är fina. (Dock har ofta nya pannor en beläggning som gör att mossa etc inte fäster sig lika bra). När du kollar pappen så titta inte bara på ett ställe, utan kika i alla väderstreck eftersom solen troligen åldrat taket olika hårt på de olika ställena.

Vi bytte tak 2007 på vårt förra hus som hade takpapp och pannor från 1972 och det var mindre läckage in på vinden pga att pappen torkat och spruckit på flertalet ställen.

Taket är en mycket viktig del av huset. Utan tak - inget hus!
Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.