K
_KirderF_: Tack så mycket ni blir det att börja snickra.
2 svar · 14,3k läst
·
T
Träig snickare: Det där låter inte bra! Vad är det för hanverkare. Jag har aldrig hör att det skulle vara några problem med lertegel från dom som är kändast på marknaden. Du ska nog ta ett snack med dom där "hantverkarna". Säger nog som Byggarätt, dom vill nog ha betong på taket.
2 svar · 3,7k läst
B
byggarätt: Var inte pannan klamrad? Skylift...? Om du går på pannorna så finns risken att du trampar sönder dessa om det är tegel och om läkten är rutten..säkring kan du göra med rep över nocken surrat i garanterad fast förankrad punkt och sele om du ska klättra ändå
1 svar · 3,2k läst
B
barajag: [citat] Läs denna tråd så får du lite kvällslitteratur på köpet.:) http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/168803-snedkapat-tak-skall-det-goeras-sa-haer.html
1 svar · 4,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Försäkringsbolaget kan du glömma direkt.....vatten utifrån är inte deras problem utan fastighetsägaren dvs du om det är ditt hus.
1 svar · 1,5k läst
P
pjkw: Nu är det väl lite "avgjort" redan men som alla andra säger så känns T-tak YAP super bra mkt bättre än traditionell takpapp, när jag la papp så fick jag slut på YAP super o la traditionell papp sista biten (jag hade det liggandes) vilket jag i efterhand ångrar lite. Sen i grund och botten tycker jag det är ett väldigt konstigt sätt att se på det, "Varför ska man ändra på en
14 svar · 5,2k läst
H
Hubbe2: Lägger du råsponten längs med takfallet har du en hel del fuktkänsligt ändträ ner mot rännor och skvätt. Inte optimalt direkt.
3 svar · 1,1k läst
A
Alko: [citat] Jag har PM:at dig, om en helt annan fråga! :) /Alko
3 svar · 1,6k läst
N
Nikki73: [citat] Ikväll har jag sett hur det ser ut och du hade säkert rätt om den där ränndalsplåten...... Det var nog så som du beskrev det. Men nu är i alla fall takpannan bytt!
6 svar · 2,5k läst
B
beerfueled: Det kanske inte var ekofiber jag såg utan någon konkurrerande produkt. Men det finns i skivor/plattor men som sagt är priset lite väl tilltaget för min smak. Intressant vinkel att luftspalten kanske kan bli för stor, jag hade inte tänkt på detta men det blir nog ca 1". Hur bör man förresten göra med väggens luftspalt? Lite beroende på hur man gör kan man ju få den att
4 svar · 4,5k läst
S
senmathal: Tack för synpunkterna! När det gäller själva plåten är den slut så den ska ändå bytas. Jag trodde att det var regel att läkta med strö och bärläkt för plåttak. Jo att det stora problemet är isoleringen råder det ju inget tvivel om. Problemet är ju snedtaken och kanske är det där du menar att jag skulle borra upp med dosborr. Nu gå ju utrymmet mellan ytter och innertaket att
2 svar · 5,8k läst
G
grubben: Det är till ett skärmtak för traktorn och lite annat smått och gott,jag har tänkt att det ska vara ett vanligt plåttak
10 svar · 3,1k läst
Ola78
Ola78: Tänkte mer på att skjuta dem genom reglen direkt in i betongtaket.
7 svar · 4,2k läst
M
MostWanted: Lånar tråden lite ! Jag kolla på äntligen hemma-avsnittet och undrar om jag inte kan fästa ramverket i väggen utan måste göra det i taket. Hur gör jag då?
8 svar · 8,5k läst
·
S
sepani: Hej, jag ska lägga ett självbärande golv (27 mm tjockt) ovanpå befintligt brädgolv. Anledningen att jag valt ett självbärande golv är att befintligt golv är rejält ojämnt och på något enstaka ställe t o m obefintligt och jag vill undvika att behöva regla upp, bygga ram etc. Men tanken är absolut att det ska vägas av för att bli åtminstone relativt jämnt. På en del av vinden
3 svar · 1,6k läst
R
ramini: Jag tittar på taklösningar till ett kommande bygge. Kommer ha en spännvidd på 6.3m mellan uppläggen, inga bärande mellanväggar. Taket skall vara "platt" (dvs låglutande, ca 6 grader) och ta 500mm isolering. Innertaket skall vara horisontellt. Den enklaste lösningen borde väl vara att ha en takstol. Andra alterniv är väl kerto eller lättbalk, men då måste något göras för att få
0 svar · 3,8k läst
C
Camilla T-B: andersmc precis så är det, kanske man måste ha is i magen tills allt är klart, svårt med synvillor på ett bygge!
11 svar · 8,9k läst
axelman
axelman: Hej igen Vi har inte kommit igång med våra takarbeten ännu. Vi har dock kunnat konstatera att LISTTÄCKNINGEN kostar "extra". Vi har därför börjat fundera på om vi skall skippa listerna och nöja oss med ett PAPPTAK rätt och slätt. Vi har cyklat runt idag och inspekterat tak och kommit fram till att listtak är mycket vackra men också att ett papptak utan lister med våderna lagda i
5 svar · 7,7k läst
P
PapaVave: Hej alla kunniga. Ska byta papptak på uterummet och därmed också ett antal takljuskupoler som beckat igen helt. Eftersom det är ett uterum ser jag ingen vits med att köpa isolerade kupoler. Men finns det enklare och billigare varianter? Jag har inte hittat några trots en hel del ringande och webb-sökande. Taköppningarna är 700 mm x 700 mm. Är det någon som vet råd? Peter, Helsingborg.
0 svar · 2,6k läst
F
Forbo: Ok, då är jag med, om det passar med övriga huset finns det ju lite alternativ...kikade själv på olika lösningar förut så här kommer ett par länkar: Först de, i mitt tycke fula..men naturtrogna frigolit-historierna: http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/hemdekor/takbjalkar/takbalk-mork/p-148847 Här är en variant som någon har gjort på ett snickrat "skal":
3 svar · 13,0k läst
X
xulionation: [citat] inkl. eller exkl. moms?
8 svar · 5,3k läst
P
Peter_K: Då tror jag vi klarar oss utan plattform. Tack för svaret. Fast stege finns på ena sidan av tillbyggnaden med det platta taket.
4 svar · 1,8k läst
·
F
Frippegubben: Nej, precis innanför ytterdörren kommer den inte att bli. Den ska starta på 2.a våningen och gå upp till vinden. Kruxet är om den ska gå ut i "trapphuset" där trappan upp till övervåningen är. Det skulle inkräkta minst på övriga utrymmen. Men då kan det behöva växlas av kanske två takstolar eftersom den kommer att gå vinkelrätt mot dem. Eller om man ska låta den börja i
4 svar · 2,0k läst
J
johjohansson: Hej, Jag har varit på besiktning av ett hus vi avser köpa och har lite frågor om ett problem med takläckage i en genomföring i taket för ventilation / avfuktning. Huset har betongpannor med takboard som underlagstak. Runt själva genomföringen syns en fuktfläck i masoniten innifrån kattvinden som dock är torr nu. Se bilden: [bild] Huset är 5 år gammalt och har inga övriga fuktskador
0 svar · 1,8k läst
estwing
estwing: hej emma.. jag hade brädat ditt tak med vanliga 22x95 råspont. alltså ej luckor.. med så m ycket vinklar tar det för lång tid. samt gammalt hus där takstolar ej stämmer... bygga luckor e bara jobbigt. medan man skall bygga dom har du redan brädat taket ett par meter redan... när man brädar tak så blir det som en lucka ända: jag menar att man lägger 10 bräddor å knackar ihop dom
12 svar · 2,7k läst
M
magnusli82: Bor högst upp så ljud är inget problem, vem ska man ta hjälp av? Faller det in under byggjobb eller målerijobb?
4 svar · 6,6k läst
·
mhg_3
mhg_3: Tack Ejfel, väntar på pris från vår hustillverkare, bra att ha något att jämföra med :)
5 svar · 5,9k läst
Robert 75
Robert 75: Vi ligger nu i planeringsstadiet för vårt husbygge och håller på att sammanställa allt för att kunna lämna in bygglovsansökan. Nu har vi dock fastnat lite på val av takbeklädnaden och även konsturkionen för denna, isolering utvändigt, armerad duk alt råspont etc... Bygget kommer att uppföras i snözon 4,5 varför det blir en kraftig takkonstruktion. Vi velar lite mellan
0 svar · 2,2k läst
T
teori: Det stämmer som du säger. Bilderna visar nedre delen av takstolen. Skivmaterialet man ser är innertaket (plankor spikade på regeln under takstolen). Har försökt att se om takstolarna vilar på regeln även ovanför de bärande ytterväggarna men jag kommer inte åt på vinden för att kunna se det. Ska göra ett nytt försök och riva ut lite mer isolering. Har funderat och börjar luta mer
11 svar · 3,6k läst
P
pbengtsson: Jag har använt mig av produkter från takcentrum, är väldigt nöjd med Resitrix http://www.takcentrum.se/TLT-resitrixMB.shtml. Den är rejält slitstark och man kan ha grus uppepå om man gillar det.
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.