Håller på att lägga om taket på garaget och har fått beslutsångest.
Har bytt all råspont på taket och lagt underlagspapp på taket enligt konstens alla regler. Dags att börja med ytpappen. Lutningen på taket är ca 7 grader och enligt instruktionen på tillverkarens (Trebolit) hemsida ska man vid taklutning under 14 grader använda ytpapp SEP 4100 som har extra bred klisterkant.
Fick lite hjälp av grannen som kom på att han hade ett antal rullar ytpapp stående sedan sin renovering som jag gärna får överta om jag vill.
Dessa rullar är även dessa av fabrikat Trebolit men av sorten SEP4000 som enligt Trebolits hemsida ska användas på lutningar mer än 14 grader.
Vad är egentligen skillnaden på SEP4100 och SEP4000 mer än den fysiska storleken på rullen och att 4100 har en extra bred klisterkant för att säkerställa tätheten på låglutande tak?
Är 4000 grövre i ytan så vattenavrinningen är sämre?
Min första tanke var att använda grannens SEP4000 rullar och köpa en burk asfaltklister och lägga med lite större överlapp och klistra hela längdskarven extra men sen började jag fundera på det här med vattenavrinningen, vill ju inte få problem snart igen när jag precis renoverat hela taket.
Är jag dumsnål om jag tar "gratisrullarna" och limmar de extra manuellt eller törs jag göra så?