N
Noseone: Tack för tipsen. Åker ut i helgen, hoppas det inte hinner snöa för mycket bara....
3 svar · 1,3k läst
J
joawol: Vi ska byta vårt tak som är av bandad plåt. Taket på vårt funkishus är relativt platt och fyrkantigti och vi har tänkt att klä in takets kanter med plåten för att minimera underhållet. Taket är ca 51 kvm och utöver detta finns en balkong som är ca 6 kvm som också ska beklädas med plåt. Under balkongen finns vardagsrummet och tanken är att trätrall i sektioner läggs ovanpå
0 svar · 2,7k läst
B
Bonitas: Ingen som vet?
1 svar · 1,0k läst
G
Glitz: Jag ska börja sätta taklister och undrar lite över tips. Har brutna tak på övervåningen i sovrummen och i allrumet är det rygåstak och jag har bara tidigare satt vanliga taklister 90 grader. Nu är det fler vinklar och olika lutning på listerna, men samma mönster och bredd. Är taksam över tips och knep man kan ta till.
0 svar · 1,6k läst
F
Frebbe: Självklart passar det med bandfalsat, eller ännu hellre ett skivtäckt plåttak. Bilden i det första inlägget har ju redan bandtäckt tak inritat ser det ut som. Däremot så passar det även jättebra med tegel och plåtgarneringar. Men det spelar inte så stor roll kostnadsmässigt, det är garanterat alla plåtgarneringsdetaljer som kostar pengar, och de behöver du oavsett vilket tak du
17 svar · 5,2k läst
·
Grillen
Grillen: Anders_Nilsson tackar då har man ett riktvärde iaf. Är det någon som vet om det är stor skillnad mellan olika städer t ex i priser på pannorna? Tänkte om man kanske ska kolla runt lite extra utanför gävle. Fast kanske inte är någon ide? Fotografen, kommer byta från enkupigt till tvåkupigt då taket börja få några år på nacken. Underpapp är fin där vi kollat och vinden har
4 svar · 2,1k läst
Matti_75
Matti_75: Ett alternativ är att lägga luftspalten ovanför takstolarna. Exempelvis spika masonite på takstolarna sedan en 22x45 läkt och sedan spika råsponten genom läkten ner i takstolen.
5 svar · 22,3k läst
·
E
Emil P: ångspärr alltid förläggas I väggen, aldrig i anslutning till ytbeklädnad. gäller det innertak så är det innertak-glespanel-ångspärr som gäller. i vägg tex skall det se ut i princip samma men där kan ångspärr förläggas 45 eller 70mm in i väggen.
4 svar · 3,3k läst
Consensus
Consensus: Då undertaket är kallt och fungerar som köldbrygga vintertid, så skulle jag hävda att risken inte påverkats nämnvärt. Undertakets sammanlagda yta är ju lika stor som tidigare. Snarare är det väl så att ju mindre som kan inspekteras, desto större risk är det att fukten kan få agera oupptäckt. Sen vilka skador som fukten orsakar beror främst på hur bostaden påverkas av
1 svar · 1,8k läst
F
Fope: Har precis burit upp 28pkt Elittak till våran ö-våning. Vi hade tänkt måla ytterligare nån våtrumsfärg på skivorna som skall sitta i badrummet för säkerhets skull.
1 svar · 4,5k läst
E
evoline: Hittat dessa, de från beijerbygg är från byggmagroup. Krauta's, står inte vart de är ifrån. http://www.k-rauta.se/bygg_11461.htm http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56120 Tror dessa måste man regla som vanligt. Lättare om man hade trätak istället för betong. Kanske blir sånna från beijerbygg. Vill/orkar inte borra så mycket reglar heller, men 600cc istället
8 svar · 2,9k läst
F
Frebbe: Ett hål på 75 mm är ju knappt att du behöver plugga med råspont (bra takpapp pluggar nog det där hålet tillräckligt), men visst det är ju inte alls fel att göra det ordentligt. Se bara till att du inte skruvar eller spikar hål i takpappen på utsidan om du fäster träbiten från insidan. Även om man använder takklister/massa så är det ju att föredra att takpappen "ligger rätt".
1 svar · 2,9k läst
D
dan.westerlund: Tjena Tack för svaret, det är armat , och vet inte vilken modell det är ännu , men en svart pannplåt. och det ät 0.55mm plåt som det handlar om ! /dan
2 svar · 2,1k läst
F
John J: 2011-01-19 utomhus 84%rH inomhus 80%rH vid minus 2c 2011-01-20 utomhus 82%rH inomhus 77%rH vid minus 0.5c
39 svar · 21,8k läst
·
slaskman
slaskman: Vanligt dörrhantag passar, förläng om du inte når upp.
1 svar · 5,6k läst
axelman
axelman: Hej En granne till oss anlitade ett par polska arbetare till att renovera / bygga om ett mindre hus. Polackerna arbetade snabbt och effektivt och grannarna var mycket nöjda med resultatet. VVS och EL-arbeten utfördes av svenska firmor. Vi fick hjälp av polackerna när en av våra grindstolpar blivit nedkörd. Det utförde det jobbet utmärkt. De är trevliga killar, men språket är svårt. De
0 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: pjkw På våningsskiljande bjälklag är det som regel svikt eller nedböjning som ger tillfällig olägenhet som det också kallas, ofta det som dimensionerar. Vid en punktlast på 1kN ska bjälklaget böja ner max 1,5mm för att undvika att svikten som blir när man går och rör sig inte ska upplevas allt för störande. Detta dimensionskrav är nästan alltid mer krävande än
24 svar · 8,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Mer arbete med valmat tak.
4 svar · 1,3k läst
·
P
Prosit: Frågan kanske ser märklig ut, det verkar naturligt att en varmvind måste kosta pengar att värma upp - men går det kanske att klara sig på "förluster" från bostadsutrymmena? Jag tänker så här: Om man istället för att isolera i vindsbjälklaget har isolering uppe mot taket och bara har skivmaterial ner mot bostaden, så borde det läcka upp en del värme upp till vinden. Lägg till
0 svar · 1,4k läst
M
MagAsp: [citat] Jo, det måste väl göras. Till att börja med så blir det att traska upp på taket och inspektera takpannorna. Om de är hela och ligger rätt borde det väl vara OK att det finns eventuella små läckage i den underliggande plastduken. Eller bör jag se över plastduken också? /Magnus
3 svar · 1,8k läst
S
sepnur: Såg i nätet att sådant runt 100-200 kr/meter + fästen som rör sig 40-100 kr st. Kan då uppskatta 200-300 kr/m. Har runt 30 m att säkra så det blir nog en del. Var köper man det billigast?
5 svar · 3,8k läst
N
Noseone: Beror ju på takkonstruktion om man har tillgång till utrymmet. Frågade iaf vår takläggare å om han kände minsta svaj när han sprang uppe på taket så skär han upp den gamla pappen å tittar.
7 svar · 6,4k läst
·
F
Forbo: Boarden ska vara "bågnad", det bildar en ränna för eventuellt vatten att komma ner under läkten och ut... Däremot kanske det är dags att lägga om pannorna/rätta till om det är väldigt fuktigt
2 svar · 1,5k läst
Consensus
Consensus: Hehe... så kan det gå. Ja så länge man eldar för kråkorna så verkar kallvinden vara ett bra koncept.
8 svar · 8,3k läst
·
L
laad: Hej! Jag bor i en lägenhet längst upp i huset sk. "vindsvåning". Det är en ganska liten lägenhet med 2,50m i takhöjd. Däremot finns det outnyttjad yta uppåt, som jag är intresserad av att göra om. Jag har funderingar att istället för att ha plant innertak så låter jag innertaket gå upp i nock. Jag har uppfattat att det blir större värmeförluster för föreningen? Men många i
0 svar · 1,1k läst
·
B
BigGitt: [citat] Den är nog bäst! Bravo ! Du lyckades hitta ett mycket bra info!
37 svar · 5,1k läst
Ola78
Ola78: [citat] Sorry, uttryckte mig lite otydligt, den befintliga plasten ligger antagligen i nuläget rätt, alltså mot rummet. Det jag menade var att om du tilläggsisolerar kommer plasten för långt ut om du inte räknar lite på det. Ponera att du har 120 mm isolering, de isolerade inte särskilt mycket på 50-talet kan till och med vara sågspån som isolering, bör du inte lägga dit mer än 60
3 svar · 1,8k läst
·
K
kimmo_thn: Nu var det inte 5cm snö kvar.. men hoppas ni ser vad jag menar
3 svar · 2,6k läst
·
JPA666
JPA666: [citat] Nja,lider du av svindel så hjälper nog inte konjak...iallafall inte i måttlig mängd...:) Ta dit en hantverkare så kollar han om det har blivit nån skada samt lägger dit en ny panna!
8 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Inte om det är falsat tak och vatten blir stående mot en slask/isvall. Det blir vattentryck och inte ens det dubbelfalsade plåttaket är vattentätt. Det krävs helsvetsat (rostfritt) tak för detta. Försäkringsbolagen brukar kräva detta om taklutningen är under 4°. Annars var det väl så förr att man eldade mer och därmed smälte isen och rasade ner.
6 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.