Jag måste byta ut underlagspappen på ett tak då den har gjort sitt helt enkelt.

Det sitter inga fotplåtar där idag men jag tänkte spika dit sådanna nu men hur många monteringsanvisningar jag än läser så får jag inte fram ett svar på hur man ska skarva fotplåtarna.
Att det ska vara en pappremsa under är klart. Att det ska klistras ovanpå är klart.

Men det står som sagt ingenting om hur man skarvar eländet. min tanke var en skvätt asfaltklister och ca 10 cm överlapp på plåtarna.
Rätt eller fel? Någon som kan bringa klarhet i det hela?

Skarva är OK, även sida mot sida om du har papp hela vägen och klister. Glöm ej Musband.

Lägg dom med 5-10 cm överlapp. Har aldrig sett nån lägga kant i kant. Blir nog stadigare att lägga dom omlott. Om du har en plåtsax så kan du klippa bort omviket längst ner (om det finns sånt, borde göra det) lika långt som du tänkte ha överlappet (5-10 cm i ena ändan), då får du ihop "skarven" tajtare. Bara på den ena plåten alltså ( den som hamnar underst).
Blir lite snyggare estetiskt.

Då borde det alltså inte bli helt tokigt med en remsa kerabit 500 i botten . Sen plåtarna plus en skvätt klister och sen en fulbredd kerabit ovanpå det då?

Beijer tyckte att det var vettigare att lägga kerabit under plåten än att lägga YAP2200. Är jag grundlurad eller är det ok?

Har sett dt flera gånger beror på vilken plåtslagare det är kan jag tänka mig, och självklart underlaget.

Har du lagt Yap 2200 eller Yap super vid övriga taket?

Isåfall sen jag ingen anldening till varför du skall frångå det.

Varför vill beijer att du lägger YAP 500 (kerabit) istället för YAP 2200 eller YAP Super?

Det här är ju en renovering så all gammal papp ska väck.
Huset består av två delar. En nyare del där det ligger oljehärdad board under plåten och en äldre del där det ligger spont+papp under plåten. Det är denna del som ska renoveras då det väter igenom någonstans. Har itne hittat läckan exakt men då pappen är 50 år så byter jag väl ut den helt enkelt

Beijers motivering var bredare rullar och därmed lättare att lägga men jag är fundersam jag med. Tror inte det blir någon läkt mellan plåt och papp och då är det kanske bättre med en stadigare papp i botten?

Det vart byte till YAP2200 i lsutänden. Underlaget var inte direkt högklassigt och det fanns ingen plats för läkt ovanför heller så då kändes det mer rätt med tjockare papp som grepppar bättre runt skruvarna.

Håller det inte så blir nästa steg ett helt nytt tak.....

Mikael_L
Jag satte fotplåtar idag faktiskt.

Med överlapp på ca 5mm blev det. :)

Ett längre överlapp medför en massa plåtarbete, så jag stack bara in änden 5-10mm och bankade ner så gott det gick.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.