Jag tror detta är rätt gorum få det hanlar om tal. Relativt ny husägare. Rör skulle dras för att installera vattenburen värme. För att det skulle bli snyggt bad VVS mannen mig ta ner innertaket. Hur svårt kunde det vara. Tog ner tak och isolering och efter 20h hårt arbete utan att skada ett enda rör eller elledning. Nöjd var jag innan VVS killen förklarade att jag tagit ner mellanbjälklaget (inte bjälkarna förstås) och att detta inte är en del av innertaket.
Jag kommer aldrig mer göra något utan att inhämta tillräcklig kunskap först men har nu redan varit dum.
Är inte i en ekonomisk sits(av oförutsedda skäl, hade skrivit på för konverteringen innan och får fullfölja den) där jag kan ta in snickare utan vidare utan får försöka fixa på egen hand.
Detta är entreplan i ett 2,5vån hus. Takstolarna är ca30cm i höjd.
Om jag förstått saken rätt så får jag snickra takspånt en liten bit i taget och sen stuva den sektionen full med isolering och fortsätta så tills det är täckt.
Mina frågor är: 1 är det allvarligt fel att ta ner mellanbjälklag underifrån?
2 hur mycket isolering skall in?
3 är det behov av någon form av diffusionsspärr eller annat in i mellanbjälklaget?
4 är det föreslagna sättet till åtgärd ens bra?
Detta kan verka banalt för er men jag vill verkligen inte göra fel igen.

1. nej, ingen fara.
2. Eftersom det är ett mellanbjälklag så räcker det gott med 120 el. 145mm eller mindre - ska främst vara ljudisolering.
3. nej, ingen diffspärr mellan varma husdelar, bara mot yttervägg/tak.
4. Tryck upp isoleringen, borde fastna, iallafall med 145 isolering, annars häfta t.ex. ett murarsnöre mellan reglarna för att hålla i isoleringen.

/F

1. Mellanbjälklag är just bara bjälkarna, du har väl tagit ner innertaket och ev glespanel (eller någon form av spikstöd för ditt innertak) som det satt i. ?
2. Hur mycket hade du innan?
3. samma som föregående.
4. samma som föregående.

Det låter inte som något större problem, upp med isolering, dit med glespanel, eller både dom momenten samtidigt för att få kvar isoleringen. Sätt dit nytt innertak, detta efter att rörmokaren är klar med sitt.
Jag inser nu att du kanske bara hade panel och inget "spikstöd" under, utan att panelen satt direkt i mellanbjälklaget, och då förstår jag inte att det du har gjort skulle vara fel, rörmokaren bad dig ta ner innertaket, vilket du gjorde?

Tack för svar och den respektfulla tonen, det var ett vänligt antagande att läkten inte var spikad, tyvärr var det inte så utan dem var rejält fastsatt. Ang isolering var det fyllt med lös isolering som jag antar har sprutats in så det fyllde hela mellanrummet. Det var mycket iaf.

Blir lite osäker nu... Är det ett bjälklag mellan två uppvärmda våningar? Isåfall behöver du inte ha hela utrymmet fyllt med lösull. Utan det räcker enligt tidigare inlägg för att ljudisolera.
Då kan du montera panel en bit, sticka in isolering, och fortsätta så...

Men men, hur har det gått?

Det stämmer det är bjälklag mellan 2 uppvärmda plan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.