Tak & Vind
yuphin: Funderar på att förlänga uteplatsens tak in mot väggen till stugan. Uteplatsens tak lutar redan åt rätt håll så jag tror det mer eller mindre bara är att förlänga ett par meter. Är det bara att sätta en bärlina på väggen och sen fästa taket i nuvarande konstruktion på uteplatsen eller bör man ha någon form av stöd i och med att taket kommer bli ung 2 meter? Kommer nog att
findus42: med felbyggda ställningar är uppenbara. Jag är rädd att jag missar att säga sådant som är självklart för mig, men som för en ovan kan verka onödigt. Därför bra om det finns någon som har gjort det förut i din bekantskapskrets som kan vara med på bygget. Förr så klossade man allt underifrån med korta stumpar som spikades fast med några blanka fyrtumsspik. Det går lättare nu
shogo99: Nu har besiktningmannen kikat på det och han ansåg att inget "fel" fanns pga att sista pannraden hade ett par grader flackare lutning, jag antar att det faller inom ramarna då det som vissa påpekat förmodligen beror på att man inte bryr sig om att få fram exakt rätt höjd på den sista läkten.
Gustav40: Tack alla för råd, men vad händer med taksponten egentligen när det kommer vatten emellan gång på gång. Torkar brädorna verkligen helt igenom?
Swappe: Till mitt fibercementtak så är det använt skruv.. Kolla in på http://www.ivarssonsverige.se/Produkter/Takprodukter/Tillbehör-takskivor.aspx Lite längre ner på sidan så har de skruv. Jag har modell 81. Tänk på att dina takskivor nog är rätt spröda (legat länge) och kanske knäcks om du drar för hårt.. Mvh Thomas
menhir: Hej! Är det någon här som känner till något dimensioneringsprogram (för hemmapulare, dvs inte svindyr industrilösning) för fackverksbalkar? Takstolsboken har ju ett ganska begränsat utbud där fackverksbalkar inte alls finns med och de olika balktillverkarna räknar ju bara på sina egna produkter. Det jag vill räkna ut är hur jag ska bygga fackverksbalkar till tak. Taket kommer att
haavard: Igen: Kontrollera vad detaljplanen låter er göra.
Peter_K: Har pratat med takläggarna nu och det var inte färdiggjort så jag känner mig lugn nu.
Grillen: En sak till, sitter och kollar på pannor i betong istället för tegel då det verkar vara betydligt bättre pris på detta och när jag läser om det så verkar det inte vara någon skillnad på hållbarhet. Snarare att betongpannan håller bättre än tegel? Men hur är det med vikten? Är det enorm skillnad på vikt mellan tegel och betongplatta? Och isf hur tar jag reda på om mitt tak
vickepikke: Fint hus du har :) Verkligen synd men vi behöver bara komplettera med 1/3 tak så det lönar sig inte att byta ut allt...tack för din vänlighet! Är det någon annan på detta forum som behöver bli av med sina bruna Jönered takpannor så skicka gärna mig ett mail.....tack!
byggankan: Åh vad skönt. Då kan jag pusta ut och slippa sömnproblem inatt. Tack!
dalaerik: Vårt hus består av 2 sammanbyggda hus med ett låglutande tak emellan enligt bilder hus 1: tegel från 1960, skall bytas (längst bort på bilderna) hus 2: tegel från 1988, borde kunna vara kvar hus 1 och 2 mellandel: falsad plåt från 1988. Taklutning 4 grader. Nu till frågorna: 1. Hur skall man lösa övergången på ett bra sätt? Det verkar som man tidigare vikt den falsade plåten upp
Mikael_L: De flesta tillverkare anger 14 grader som minimum för sina produkter. Plannja vill jag minnas har ett tak som dom tycker fungerar med lite lägre vinkel. edit: Plannja har några profiler som dom godkänner ner till 5,7 grader, om man vidtar en del extra tätningsåtgärder, du kan ladda ner deras monteringsbroschyr. Edit2, jag tycker att man ur rent konstruktiv teknisk synpunkt ska ha så brant
kräftkurt: Tack! Då blir det till att köra igång under morgondagen.
crea_bygg: Hej hej! Nu är det så att jag ska bygga en enkel altan utanför mitt takfönster på ett tegeltak. Hade tänkt bygga det av trall. Takets lutning är ca 30 grader. kommer vara 1,5 x 2,5 meter Längst ner har jag tänkt att ställa 3 st pelare 10x10 cm trall stolpar. Frågan är hur jag ska fästa in dom i taket med tanke på att det är tegel under. Har letat överallt utan att hitta. Skulle
zeppen: Någon som använt sig av Bokes mecklenburgpanna vid takläggning? Är det något att satsa på? Bra och dåliga erfarenheter? Alla inlägg uppskattas!
Mikael_L: Kolla tillverkarens instruktioner! Men det brukar vara något kring 8cm och i sicksack-mönster.
Svanteman: Ja du fick den som PDF nu, jag antar att alla har Adobe Vet ju inte vad du kan så är texten lite övertydlig kan du ju läsa fort ;) Som jag skrev i mailet, så gick det lite fort men är det ¨nåt du inte hänger med på eller som ser konstigt ut så får du höra av dig.
Berliner: Hej, jag menade Bauders system. Dem har olika varianter som kan passa dig. Berliner
shieldfire: Är det vettigt att lägga en isolering här? Tänker mig något enkelt för att kunna ha ett vindsrum under den kallare årstiden. Det är kallvind idag. Timmerkonstruktion utan modern isolering. Nylagt tak. Nu har man drag grov spik rätt igenom när man lagt det nya taket och för att dölja det tänkte jag lägga isolering och innertak. Det är ventilation nertill i taket ut mot timmerväggen
taklaggarn: Det är inte klister på Shingel när du rivit bort plasten på baksidan vulkaniserar det med den yta du lägger den emot. Däremot är det aldrig bra att lägga tak när det är blött du bygger in fukten då. Fråga gärna på jag har ca 5.000m2 shingel i ryggen :)
toliphem: Ändra förhållandena på vinden. Fixa ventilationen i huset (har haft övertryck) ev. sätta in avfuktare.
syrenen: Hej, jag undrar hur lång varugaranti ges på ytskikt tak? Finns det garantier som gäller oberoende om entreprenören har lämnat någon? Dvs finns det allmänt gällande garantitider för tak? Tack för svaret!
Tobbe99: sorts tak. Huset är byggt 1970. Taket är av eternit utan undertak. eterniten ligger direkt på takstolarna. Det samlar en del mossa och tappat färgen. Gick på med högtryck, men då blev taket nästan vitt istället. Många grannar har bytt och det flesta ha valt en plåt som ser ut som pannor. Vi har bestämt att ta bort eternittaket, sponta upp nytt tak och avsluta med bandtäckt
boh: Får hit en plåtslagare i morgon som skall klä in skorstenen.
knoster: ja det finns en vanlig stålplåt som ska likna ärggrön,men personligen tycker jag att den är för ljus.
MostWanted: Mycket bra länk! Tack ! Antar att det är beskrivning nr 2 som skall användas, men hur fäster jag primärreglarna som sitter som en ram i rummet mot taket istället för väggen ? Om jag skulle använda trä istället, är det bultpistol och vinkeljärn som gäller då? Tack!
AnetteL: Jag har funderat på en sak.. Om man ska bygga tak och samtidigt följa arbetsmiljölagen som säger att man ska ha en säkerhetsfolie monterad på undersidan av takstolarna som skydd mot genomtramp, då behöver man ju montera ner säkerhetsfolien igen efter att iaf råsponten är lagd för att kunna isolera. För man kan ju inte montera säkerhetsfolien, sen lägga isoleringen på det samtidigt