1 356 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Lägga "riktigt" tak på garaget
Hej,
Har idag ett garage med en förrådsdel och jag tänkte ha förrådsdelen uppvärmd under vinterhalvåret. Det största problemet jag ser med detta är att jag måste först åtgärda taket. Idag så finns det igentligen bara en bärläkt, de vågräta reglarna, som takpannorna fästs mot. Man ser alltså pannorna inifrån garaget. Så planen är följande:
Har ni några tips till mig?
Jag tänkte först att man borde ju kunna fixa taket över förrådsdelen och skippa garagedelen, men då kommer ju taket att bli högre över förrådsdelen, eller hur? Eller kan man lösa det på något annat bra sett?
Nåt annat att tänka på? Behöver man bygglov för att göra detta??
MVH
Themac, nybliven husägare
Har idag ett garage med en förrådsdel och jag tänkte ha förrådsdelen uppvärmd under vinterhalvåret. Det största problemet jag ser med detta är att jag måste först åtgärda taket. Idag så finns det igentligen bara en bärläkt, de vågräta reglarna, som takpannorna fästs mot. Man ser alltså pannorna inifrån garaget. Så planen är följande:
- bort med takpannorna
- lägga själva "taket" som takpappen sätts på
- på med takpapp
- ströläkt
- bärläkt
- upp med takpannorna igen
Har ni några tips till mig?
Jag tänkte först att man borde ju kunna fixa taket över förrådsdelen och skippa garagedelen, men då kommer ju taket att bli högre över förrådsdelen, eller hur? Eller kan man lösa det på något annat bra sett?
Nåt annat att tänka på? Behöver man bygglov för att göra detta??
MVH
Themac, nybliven husägare
Tror inte du behöver bygglov för att isolera förrådet, så länge du inte ändrar på taket exteriört, men det ska du ju inte som jag förstår det.
Har du flack taklutning?
Om inte så finns det ju tunna (armerade?) takboard, dvs 3-5mm tjocka istf 22+takpapp. Då skulle du slippa göra något med taket över garagedelen. 3-5mm märks inte under takpannorna, dvs den "förtjockningen" av taket syns inte utifrån.
Har du flack taklutning?
Om inte så finns det ju tunna (armerade?) takboard, dvs 3-5mm tjocka istf 22+takpapp. Då skulle du slippa göra något med taket över garagedelen. 3-5mm märks inte under takpannorna, dvs den "förtjockningen" av taket syns inte utifrån.
Oldboy: Tack för tipset, helt klart ett alternativ! Har du själv någon erfarenhet av underlagsduk?
Hittade en underlagsduk och kollade lite i manualen och det verkar som att det bara krävs bärläkt efter att duken är pålagd.
Hittade en underlagsduk och kollade lite i manualen och det verkar som att det bara krävs bärläkt efter att duken är pålagd.
Oldboy skrev:Tror inte du behöver bygglov för att isolera förrådet, så länge du inte ändrar på taket exteriört, men det ska du ju inte som jag förstår det.
Har du flack taklutning?
Nej inte av underlagsduk. Det ligger tunn armerad board under våra plåttak. Dock inte jag som lagt. Finns det genomtrampningssäker duk så ska väl det också funka får man förmoda. Bör ju vara optimalt för ditt behov. Antar att duken hänger ner lite mellan takstolarna precis som boarden gör, men det behövs ju en luftspalt så rent praktiskt gör det väl ingen skillnad mot brädor & takpapp.
Klicka här för att svara