Ja, trasigt tegel är så klart alltid trasigt. Men när är det uttjänt? Ska man kassera alla pannor som är det minsta kantstötta? Jag ska lägga om taket i sommar och skulle helst vilja lägga tillbaks de enkupiga tegelpannorna (från 1950-talet). Men de är ganska trasiga i kanterna. Många pannor ser ut som de på bilderna. Måste pannor som ser ut som dessa bytas ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Jag skulle ju inte lägga tillbaka dom för dom kommer ju inte hålla 35-45 år till.
För tegelpannor brukar man säga att de som är hela efter många år är de bästa, och de kommer att hålla länge till. Den på den övre bilden har en flisa slagits ur. Den på den undre bilden ser ut att ha vittrat. Det senare är ett sämre betyg åt pannan. Kan du inte få tag på några begagnade i samma modell? De som är hela finns ingen orsak att byta ut, men jag skulle dra mig för att lägga tillbaka trasiga pannor. I synnerhet om de börjat vittra.
Tack för svar. Ska klättra upp på taket när snön är borta och räkna trasiga pannor. Misstänker att hälften av pannorna är antingen kantstötta, vittrade eller spruckna. Och då känns det kanske lika bra att byta rubbet.
Klicka här för att svara