Så här såg genomföringen av frånluften för köksfläkten ut innan underlagspappen åkte på. Men vore det inte lite säkrare om man byggde en liten ram av råspont runt hålet i råsponten? Om plåten om en 10-20 år börjar läcka högre upp, och vatten rinner längs underlagspappen, så blir det bara pappens uppvik som skyddar mot att vatten rinner ner genom hålet.
Kan det på något sätt skada med en ram runt?
Kan det på något sätt skada med en ram runt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det ska räcka med uppvikt papp som skydd. Se bara till att det är riktigt tätt (mycket tjära) och att pappen överlappar åt rätt håll så att det inte kan rinna in så lätt.
När jag gjorde om mitt tak förra året tog jag bort de gamla ventilationskanalerna av eternit som fanns och ersatte dem med sådana här. De var mycket lätta att jobba med och billigare än att få en plåtslagare att specialbygga en kupa.
När jag gjorde om mitt tak förra året tog jag bort de gamla ventilationskanalerna av eternit som fanns och ersatte dem med sådana här. De var mycket lätta att jobba med och billigare än att få en plåtslagare att specialbygga en kupa.
Redigerat:
Jag skulle ta dit en plåtslagare som kan göra ett riktigt underbeslag....vatten som kommer i utifrån är ditt eget problem och inget försäkringsbolagen vill hjälpa dej med....
Håller med, inte enbart uppvikt papp. Det ska sitta ett riktigt underbeslag i plåt som är tätat mot underlagspappen.
Hur man gör det är beroende av vilket material du ska ha på taket och huvens utformning.
Men en plålslagare gör ett underbeslag som passar mot huven.
Hur man gör det är beroende av vilket material du ska ha på taket och huvens utformning.
Men en plålslagare gör ett underbeslag som passar mot huven.
Taket byggdes i höstas, och ovanpå råsponten ligger Icopal Bitulight som underlagspapp och plåt på det, men nu håller jag på att göra om badrummet och byter då ventilationen, och då ska ändå skorstenshuven av, så då tänkte jag att man kan göra det här lite bättre. Takläggarna gjorde enbart uppvik men jag vill gärna ha hängslen och livrem.
Ett underbeslag som limmas mot uppviket med Icopal Icoklister borde göra att det garanterat håller under lång tid.
Ett underbeslag som limmas mot uppviket med Icopal Icoklister borde göra att det garanterat håller under lång tid.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ska vara en trä låda runt röret som man sen trär huven över räcker att pappa upp på lådan sen pappa hela lådan och täta hörnorna. Utan trä låda kan snö i värsta fall trycka sönder huven.
Klicka här för att svara