3 030 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Fått offert på tak
Hallå.
Har idag fått en offert på nytt tak (c:a 120 kvm, 45 graders lutning) och känner att jag gärna skulle vilja höra andras åsikter om det verkar rimligt.
Offerten innefattar allt från rivning, bortforsling av gammalt material, nytt material inkl vindskivor och all plåt. Kort sagt en totalentreprenad.
Efter ROT-avdrag och andra rabatter hamnar totalsumman på 92 000:-
Hur verkar det?
Har idag fått en offert på nytt tak (c:a 120 kvm, 45 graders lutning) och känner att jag gärna skulle vilja höra andras åsikter om det verkar rimligt.
Offerten innefattar allt från rivning, bortforsling av gammalt material, nytt material inkl vindskivor och all plåt. Kort sagt en totalentreprenad.
Efter ROT-avdrag och andra rabatter hamnar totalsumman på 92 000:-
Hur verkar det?
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Vad är det för tak? Betongpannor?
60kvm på varje sida?
Rivning av:
- befintligt yttertak och befintliga plåtar
Montering av:
- Ströläkt och bärläkt
- Trekantslist
- Takduk
- Fågelband
- Ventinock
- Nockbräda
- Benders Betongpannor
- Vindskivor
- Takfotsbräda
- Vindskivsplåtar
- Skyddsplåt takfot
- Skorstensbeslag
- Övriga plåtstosar
- 1 kvm råspont (luckan som sätts igen)
- Byggnadsställning ingår, bortfraktning av allt material från det gamla taket ingår, resekostnad ingår.
Detta plus arbete totalt c:a 92 000
- befintligt yttertak och befintliga plåtar
Montering av:
- Ströläkt och bärläkt
- Trekantslist
- Takduk
- Fågelband
- Ventinock
- Nockbräda
- Benders Betongpannor
- Vindskivor
- Takfotsbräda
- Vindskivsplåtar
- Skyddsplåt takfot
- Skorstensbeslag
- Övriga plåtstosar
- 1 kvm råspont (luckan som sätts igen)
- Byggnadsställning ingår, bortfraktning av allt material från det gamla taket ingår, resekostnad ingår.
Detta plus arbete totalt c:a 92 000
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Jag betalade i princip samma för mitt tak av samma storlek och samma moment.
Jag kan tycka det är ganska dyrt per kvm.....vad kan matrl kosta...30 000-40 000.....
Det lönar sig att kolla runt lite. En välrenomerad firma på orten gav mig en offert på 75 000:- (efter ROT-avdrag, samma moment som ovan) plus att man då också sätter dit nytt snörasskydd och ny takstege.
Börjar ju låta helt okej eller?
Börjar ju låta helt okej eller?
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Tycker det verkar vara ett bra pris. Jag hade firma som gjorde om mitt tak förra våren, det är lite större än ditt (ca 180 kvadrat) men utan fönster. Jag gav 110 000:- efter ROT, men då var en stor del av arbetet att riva de gamla taksprånget och bygga nya sådana (original hade huset inget taksprång alls).
Material för 190 kvadrat betalade jag 38k kr för 1,5år sedan. Läkt, papp, betongtegel, vindskivor, allt plåt samt nya hängrännor och stuprör.
Jobbet gjort jag och en kompis över en långhelg, fre-sön. Långa dagar och givetvis sommarens värsta regnväder
Jobbet gjort jag och en kompis över en långhelg, fre-sön. Långa dagar och givetvis sommarens värsta regnväder
Jag har ingen aning om det är en rimlig summa för hela arbetet men jag kan bidra med en referens för materialet.Jag lade om mitt tak förra året som är ca 180 kvadrat och då kostade materialet ungefär 50 kkr.
Generellt är det ju inget svårt jobb att lägga om ett tak men det är ett tungt och emellanåt ganska långdraget jobb. Kan man som jag vifta lite med "släkt-kortet" och dra in föräldrar och bröder så går det dock rätt snabbt att riva ner det befintliga taket och få upp papp så att det blir tätt igen.
Generellt är det ju inget svårt jobb att lägga om ett tak men det är ett tungt och emellanåt ganska långdraget jobb. Kan man som jag vifta lite med "släkt-kortet" och dra in föräldrar och bröder så går det dock rätt snabbt att riva ner det befintliga taket och få upp papp så att det blir tätt igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden