Thomas59
Hade sotarmurren på besök härom dagen. Han gick efter ett kort tag med oförrättat ärende och muttrade något om att jag måste ha en stege på taket. Han var rädd för att halka och ramla. Jag berättade att jag inte var särskilt rädd om gräsmattan så det skulle inte göra något om det blev lite gropar om han ramlade men han verkade inte uppskatta skämtet.

Nu blir det till att ta tag i saken. Vad ska jag köpa, jo stege fattar jag men vilken modell, och var hittar jag den?

Ganska flackt tegeltak och behöver en stege på 5-6 meter.

Thomas59
Mäster skrev:
Lösa steg av denna typ. kanske, enkla att sätta dit, bara att hänga över tegelpanna och läkt..
[länk]
Taget. Blir en vända till Beijer imorgon. Vill ju inte ha gropar i gräsmattan.

Masa dig upp och kolla så vad du har för tegel, och dimensionen på läkten innan du svänger in till din lokale bygghandlare,
Det skiljer på tegel, och betongpannor, enkupigt och tvåkupigt, samt tjockleken på bärläkten,
Bra att veta , när lagerkillen frågar..

Thomas59
Mäster skrev:
Masa dig upp och kolla så vad du har för tegel, och dimensionen på läkten innan du svänger in till din lokale bygghandlare,
Det skiljer på tegel, och betongpannor, enkupigt och tvåkupigt, samt tjockleken på bärläkten,
Bra att veta , när lagerkillen frågar..
Jamen ni är ju för gulliga. Det hade jag givetvis inte tänkt på och nu sitter jag på jobbet. Klättrar upp ikväll och mäter lite och kanske tom tar en bild på takpannorna så jag kan visa för stegnasaren!

Det är som mamma som alltid ropade efter en då man var på väg ut: "Thomas - du har väl långkallingar, mössa och vantar på dig?" och det hade man naturligtvis INTE:D

• Gilla
bootlessmojje
  • Laddar…
Eller så ansök om att få göra sotningen själv - det skall man väl kunna nuförtiden?!
Jag fick upp sotaren på ett vasstak där stegen vilade på ryggaträna - han tyckte också vi skulle ha en fast stege men jag sa att det skulle se för jävligt ut så då sa han att vi åtminstone skulle förbereda lite bättre nästa gång :)
Beror nog på hur bekväm/rädd om din gräsmatta sotaren är...

Thomas59 skrev:
Jamen ni är ju för gulliga. Det hade jag givetvis inte tänkt på och nu sitter jag på jobbet. Klättrar upp ikväll och mäter lite och kanske tom tar en bild på takpannorna så jag kan visa för stegnasaren!

Det är som mamma som alltid ropade efter en då man var på väg ut: "Thomas - du har väl långkallingar, mössa och vantar på dig?" och det hade man naturligtvis INTE:D

Om du ändå skall upp på taket, så ta med dig 2 pannor (2 för att vissa av bredderna på steg är gjorda för att gå över 2 pannor).

Jag vet av erfarenhet att dte är lite av en djungel med de där stegen och storlekar.

Även byggmax säljer dom, men i mycket begränsat utbud av olika storlekar. K-rauta och Bauhaus (tror jag) säljer dem också, troligen avsevärt billigare än Beijer.

Thomas59
hempularen skrev:
Om du ändå skall upp på taket, så ta med dig 2 pannor (2 för att vissa av bredderna på steg är gjorda för att gå över 2 pannor).

Jag vet av erfarenhet att dte är lite av en djungel med de där stegen och storlekar.

Även byggmax säljer dom, men i mycket begränsat utbud av olika storlekar. K-rauta och Bauhaus (tror jag) säljer dem också, troligen avsevärt billigare än Beijer.
Men nu får ni ta å ge er:D! Jag vågar ju inte åka till byggmarknaden om ni fortsätter såhär med goda råd. Sitter klistrad vid tråden och väntar på nästa inlägg:eek:.

Hempularen - ja men det är ju självklart att jag ska ta med mig 2 pannor, TÄNKTE INTE PÅ DET.

Har i vilket fall varit lite körigt på jobbet sen mitt sista inlägg (en som fyllde år och en med nammnsdag så vi har mest suttit och ätit tårtor) så jag har inte hunnit åka och kolla hos byggis.

Nu är det fredagkväll och drajjan står på bordet så det får bli lördagsnöje. Kanske hittar nån kul maskin att köpa då man ändå är där. En kap/ger eller klyvsåg hade varit fint att ha eller hur?

Ääh när lagerkillen undrar vad du har för tak, så säger du bara : Svart.. !!

Thomas59
Mäster skrev:
Ääh när lagerkillen undrar vad du har för tak, så säger du bara : Svart.. !!
Nu börjar det bli spännande - SVART sa du! Ja va fa-iken, det är ju mörkrött egentligen men alltid lurar det någon.

Hur är det med de lösa stegen. Skjuter man bara upp takpannan och hakar steget på läkten?

Ja..

Det är som mamma som alltid ropade efter en då man var på väg ut: "Thomas - du har väl långkallingar, mössa och vantar på dig?" och det hade man naturligtvis INTE[bild]
Hahahahaha!

Thomas59

Jag förstår för det måste bli j..ligt varmt på sommaren om det nu var så att hon alltid frågade.

bootlessmojje skrev:
Hahahahaha!
Kul att en fyra år gammal tråd fortfarande kan roa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.