Jag har ett funkishus från 1937, nästan platt tak, låg kallvind 50-80cm hög, ca 100m2.
En ventil på var och en av husets 4 sidor.
För ca 8 år sedan bytte förra ägaren pannan mot bergvärme och tilläggsisolerade vinden.
Så alla vanliga problemen är aktuella. Kall vind + ej längre undertryck i bo-delen.
Okänd kvalitet på diffusionsspärr.

Jag har mätt RF och temp med trådlös hygrometer över vintern och kan konstatera att det inte är katastrof men att det ligger lite på gränsen till risk för mögeltillväxt.

Bäst förstår jag är att installera en sorptionsavfuktare, t.ex. enl
http://www.lfs-web.se/installation-acetec-vind.htm

Men jag gillar inte idén att ha en ganska bullrig maskin precis ovanför vår bo-yta. Den kommer höras genom taket och jag hatar buller-störningar.

Trygghetsvakten då. Känns dyrt för vad den gör. Har dessutom läst blandade resultat. Under mina mätningar så var det under hela hösten för fuktigt ute för att det skulle vara poäng att ventilera. Så blir då 15,000 kr för en värmeslinga med en fuktmätare.

Har någon prövat att helt enkelt försöka efterlikna skorstens-värmen, dvs sätta upp 2s st 1kW oljefyllda radiatorer på vinden kopplad till t.ex. HygroPro? Med de 13,000 SEK det sparar, borde det bli billigare på en 5 årsperiod. Sedan får jag bygga en öppen spis. Vad tror expertisen?

Mvh Anders

Principiellt anser jag att det är galet.

Först tilläggsisolerar man för att hindra värmen att stiga upp genom vindsbjälklaget. När man sedan inser att detta skapar problem i form av fukt och mögel börjar man värma upp utrymmet ovanför isoleringen.

Jag förstår att detta är en temporär fix för att åtgärda de akuta problemen med hög luftfuktighet. Men grundproblemet finns ju fortfarande kvar och det är att du har daggpunkten på insidan av taket.

Har du räknat på hur mycket det skulle kosta att reducera isoleringen på vinden istället? Du får lite högre driftkostnader, men värmen som stiger upp bidrar ju även till att sänka RH. Fördelen är att du slipper investera i olika workarounds.

När det sedan är dags för takbyte ser du till att isolera utifrån.

Inte alldeles självklart att det är mer energi-effektivt. Om vi tar just nu som exempel.

Ute är -3 och torrt. Solen skiner och värmer det svarta papptaket något och mina mätare på vinden visar 8.4C 71%RF samt 5.7C 79% RF, dvs långt från risk för någon mögel enligt
http://www.lfs-web.se/mogel.htm
Följaktligen hade ett ev element anslutet med en HygroPro e.dyl på vinden varit avstängt nu.

Om vi tar det andra fallet, med mindre isolering genom vindsbjälklaget. Inne på övervåningen är det varmt och skönt 23.9 grader. Med minskad isolering hade mycket värme läckt till vinden över den 100m2 stora kontakt-ytan, vilket då skulle tillförts i bo-ytan.

Jag tror att stora delar av vinternt är just så här, dvs det är för ogynsamma betingelser för mögel, dvs ett element kommer vara avstängt, medan det är stor temperaturskillnad medan boytan och vinden vilket kommer gå åt mycket energi för att upprätthålla med begränsad vindbjälklagsisolering.

Eller tänker jag fel?

Nej jag tror att du tänker rätt "Sic" vettigt.

Och jag förmodar att du har räknat lite på ekonomin också.

Men det kan ju tänkas finnas andra åtgärder som kan göra nytta.
Har du funderat över att minska ventilationen vind - uteluft?

Det är ju numera vanligt att man ser för för stor vindsventilation som en del av problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.