titanium
titanium: Håller med Rybbe. Tub är smidigare ! Dessutom går det 10 ggr snabbare. Jag brukar lägga 3 ränder parallella med kanten. Den nedersta randen ca: 5-10 mm från kanten. Se till att ha en smidig pistol så går det snabbare. Denna kostar 99:- och är suveränt bra för pengarna: [bild] http://www.clasohlson.com/se/Patronspruta/Pr407006000
7 svar · 22,3k läst
·
P
Prosit: Jag ser nu att man tydligen ska ha samma höjd på nedersta läkten om man använder sånt här ventilerat fågelband: http://www.benders.se/ctxserver/picpath/public/bilder/Betongtillbehor/pdf/Ventilerat_Fagelband_150dpi.pdf Frågan är nu, ska man ha sånt där fågelband eller ska man ha vanligt fågelband?
7 svar · 7,8k läst
S
Anonymiserad 128745: är taket gammalt och riktigt ojämnt så det ska rätas upp med reglar ?gjorde så själv att jag salade på takstolarna med 45*70 som kilsågades rätt men innan så fyllde jag upp till gamla takstolskanten på med vindduk och sen dom kilsågade 45*70:orna ovanpå för luftning mot nya råsponten nu hade jag visserligen inte spån men principen är väl samma men det brukar rekommenderas
1 svar · 1,5k läst
Purpurhuset
Purpurhuset: Har ca 40 år gamla betongpannor som behöver bytas. Har någon positiv erfarenhet av hantverkare som lägger om taket, (papp, läkt, pannor och ev byter skadad råspont under) + fixar ev plåtarbete till fast pris? Finns i Västra Frölunda / Göteborg. Tacksam för svar.
0 svar · 1,2k läst
B
b8q: Finns det inte längre särskilda betongpannor med inbyggd "sockel" för montering av steg? Sånt fanns iaf på 70-talet.
4 svar · 4,6k läst
B
Baskavoda: Tack för hjälpen.. Gick bra att regla upp så som du skrev PCLarsson. Nu har jag en följdfråga :) Ska även sänka taket i badrummet och då kan jag sänka max 70mm pga bla ventilationen. Jag funderar över om det skulle gå att skruva upp glespanel på 28x70 med cc/600 och sedan skruva fast sekundärprofiler s25/85 med cc/300 direkt i dessa där gipset sedan skruvas i. Eller finns det något
4 svar · 3,2k läst
·
R
Randulf: Hej! Vi bor i en kedjehuslänga med sex hus i. Vår hus är i behov av att lägga om taket och det är nog dags för grannar att också göra det också. Hittills har vi bara haft en firma här och tittat än men enligt den så var det fördelaktigt att slå sig ihop och byta på fler hus samtidigt. Innan jag frågar grannarna tänkte jag höra om det är någon som har erfarenhet av att göra
0 svar · 770 läst
B
b8q: Alltså, skulle jag göra helt rätt så skulle jag först skära en smalare remsa (ca 20 cm) takpapp och klistra/spika längs med hela takfoten och låta pappen sticka ut 1-2 cm över kanten på råsponten. Därefter spika fast en fotplåt på denna papp. Sedan lägga takpapp som överlappar denna fotplåt (och så jobba sig vidare upp längs taket). Sedan kommer ströläkt och bärläkt på,
3 svar · 3,7k läst
F
frimson: I så fall är det ju en klassiker! Jag får ta och åka och jämföra med en Vittinge-panna.
6 svar · 1,4k läst
·
P
Piddeli: Precis så som du säger, isolering mot yttertaket. Ska ta foto när jag kommer från jobb i dagsljus. Lutning hur vet man det? Som sagt jag har verkligen ingen aning om sånt här.
11 svar · 1,3k läst
M
m_sjogren: Hej. Jag är nybliven husägare och nu har turen kommit till att fixa till taket. Två pannor är knäckta precis där stegen till skorstenen är fäst. Dessa pannor är ursågade och det är antagligen tung snö eller is som har fallit ner från stegen och pajat dessa. Över pannorna ligger en blyplåt (?) som skydd. Nu till frågan... Kan jag förstärka pannorna under så att de inte knäcks
0 svar · 939 läst
·
mexitegel
mexitegel: Jag uttryckte mig lite oklart :o. De tillverkarna har nog bara isolering på traditionellt vis innifrån. Utifrån isolerar du med cellplast, du kan tex. läsa lite om det här http://www.thermisol.se/produkter/isolering/fragor-och-svar/takisolering och http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
3 svar · 1,3k läst
·
I
ivarssonivar: Ja papp tål att gå på men man ska vara försiktig med vassa saker kan då bli håll väldigt lätt. En trekantslist gör det lättare att få upp på väg ska upp 30 cm på vägen.
1 svar · 3,4k läst
T
thomasx: [citat] Det är just det där med "verkar", Ugglorna är inte alltid som dom verkar, som nån sa ;) Kör med råspont och olja in dom först istället, eller kanske med tryckimpregnerat 28mm, då blir det lite som förr i världen, när man byggde hus som höll i 100 år istf 100 dagar som nuförtiden ;)
5 svar · 3,5k läst
phl
phl: Hämtade genomföringen idag. Tyvärr kändes det som ett väldigt klyddande för att få bort den gamla stosen och montera den nya utan att behöva skarva på en bit ny duk. Fixade till den gamla stosen och har nu en helt oanvänd Monierstos liggandes. Nåja, huvudsaken är ju att det blev bra... eller nåt.
10 svar · 8,8k läst
·
Darth Peter
Darth Peter: Ska kanske ställa antennfrågan i teknikforumet för att få ett korrektsvar.
12 svar · 2,0k läst
V
verktygsgurun: Du skall ha livlina på den höjden.... Har du ingen taklucka på huset? Hur kommer sotaren upp?
11 svar · 3,6k läst
L
Lago: Hej, använder själv 45x95 ibland även 45x120, kruxet är att man måste såga av en kil så att pannan ligger dikt an, alltså på en 95 regel blir den 45mm i framkant och ca 30-35 i bakkant. Det brukar gå bra att skruva kroken direkt i regeln och lägga masonit eller plyfaremsor mellan krokarna, då blir det perfekt att montera fotplåten.
1 svar · 2,6k läst
L
Lago: Vi brukar använda samma dimension till strö och bärläkt 25x48,iditt fall följ johan ivarssons förslag.
8 svar · 6,1k läst
J
jimmylenn: Jag går i exakt samma tankar. Jag funderar på att byta ut den gamla isoleringen ovan innertaket. Tar bort den innan saneringen. Sen är funderingen om man ska ha ångspärr mot innertaket om byter till cellulosaskivor eller annan ekofiber. Måste man blästra ytorna rena från påväxt? Räcker det inte att behandla med Boracol eller Mögelfri?
1 svar · 2,3k läst
·
H
huggan: Det är inte alltid det går med snett snitt. Och jag klenade lite asfaltsklister också innan jag satte strlöäkten.
3 svar · 4,2k läst
E
eviljava: På mitt hus går vindskivebeslagen utanför. Men även vid kraftiga regn blir det inte så mycket dropp. Så själva droppandet behöver du nog inte oroa dig för. Så länge vindskivan är skyddad anser jag att det främst är en smaksak.
2 svar · 5,2k läst
phl
phl: Skulle tippa på att valfri fog eller massa för utomhusbruk löser problemet galant. Hade nog själv tagit en MS-polymerbaserad massa då de genomhärdar fort och fäster bra på det mesta.
5 svar · 16,2k läst
K
Kinam: Är ca 100 timmar rimlig tid? En granne la om sitt själv fast bytte ut alla vindskivor och hängrännor på lite under 40 timmar .
4 svar · 6,1k läst
B
Blomqvist78: Hej! Eftersom jag inte fick några bra tips så fick jag improvisera helt enkelt och tnkte visa hur det blev. Lite hejsan-hoppsan helt klart men nu ligger taket på och det blev nog funktionellt om än rätt groteskt under sponten... [bild] [bild] [bild] Första bilden: Eftersom det inte finns nån spont på gamla taket att fästa i, och den läkt som finns endast sitter fast där det finns
1 svar · 7,4k läst
·
J
jkarlberg: [citat] Inspikat blir takfoten
18 svar · 12,8k läst
L
Lago: Håller med, en alldeles vansinnig plåt,alla ränndalplåtar jag har haft att göra med,har varit 190mm från mitten och utåt sedan en uppvikt kant några mm lägre än strö+bärläkt, samt vingar ca 50-70mm att fästa i precis som du menar.Beställ hos en plåtslagare och be att han monterar dom, det är vanskligt att få det bra vid toppen.Själva ränndalvirket lägger du på ca 200mm från
3 svar · 13,1k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vilket jättefint hus. Ja, jag tror det blir ännu snyggare om du lägger tegelpannor. :) När man lägger beslag vid taket, vid övergången mellan två färger, brukar man enligt byggnadsvårdsprinciper måla bort beslagen. Det som ligger mot röd bakgrund målas rött, det som ligger mot vit bakgrund målas vitt, etc. Här tycker man ju att vindskivan mest tillhör det vita och ska vara vit.
12 svar · 3,9k läst
·
I
ivarssonivar: [citat] En skorsten går ju ofta lösa men när det ibland kan bli en 7 olika saker man det som sagt bli billigare.
8 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.