Tjena.
Jag har ett frånlufsrör från min walk-in closet som går upp på vinden men inte igenom yttertaket utan de slutar ca. 40cm under. Därför har de blivit en del svartmögel på råsponten i en rund ring ovanför röret.
Råsponten är fin under när man skrapar på möglet så de har inte börjat ruttna eller sätta sig på djupet.
Nu i sommar ska jag förlänga röret och dra upp de igenom taket så jag slipper problemet.
Frågan är vad jag ska behandla möglet med? Råsponten är fin över resten av hela taket och taket behövs nog inte bytas på 10-15 år till. Så jag vill gärna låta den färgade råsponten sitta kvar och bara döda själva möglet.

Besiktningsmannen pratade om Boracol men när jag har läst runt lite här på forumen så blir jag inte klok på om det är de jag ska använda.
De verkar bara som jag har mögel på ytan och en annars frisk råspont.

Vad ska jag anväda för att få död på möglet utan att behöva byta råspont?
Bifogar en bild nedan.

MVH Johan R
Vind mögel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögel dör av sig självt när du åtgärdar roten till problemet - den fuktiga inomhusluften du släpper upp på vinden.

Se till att proppa igen det där röret direkt så kommer också möglet försvinna. Vill du ändå behandla med något så använd Japes Mögelfri, inte boracol.

MathiasS skrev:
Mögel dör av sig självt när du åtgärdar roten till problemet - den fuktiga inomhusluften du släpper upp på vinden.

Se till att proppa igen det där röret direkt så kommer också möglet försvinna. Vill du ändå behandla med något så använd Japes Mögelfri, inte boracol.
vad är skillnaden mellan de 2?

Mögelfri är avsedd att användas på ytliga angrepp. Enligt jape själva kan boracol vid ogynsamma omständigheter lämna gödningsmedel i ytan när det sugs in i träet, vilket är mat för mögel.

Ring Jape, mycket hjälpsamma.

Jag skulle spruta på Mögelfri. Mest förbryllande är hur den som byggt detta tänkt. Det är hål-i-huvudet att dra upp ett rör från bostad till kallvinden. Är det en äldre lösning som kapats efter ett takbyte?

Jag skulle också dra på något mögelgift, för att känna mig säkrare.
(Mögel är ju svamp, och svamp/sporer har en förmåga att kunna övervintra i vilande tillstånd lääänge. Dock, så länge det är tillräckligt torrt på vinden så händer inget. Skulle det bli tillräckligt fuktigt för mögel så kanske ev angrepp kommer igång fortare om det finns kvar sedan innan.)

Det svarta på råsponten försvinner inte iom mögelgift dock.

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
Något tips på hur man får bort just det svarta efter att man dödat möglet? Klorin? Skrapa? Annat?

Consensus skrev:
Jag skulle spruta på Mögelfri. Mest förbryllande är hur den som byggt detta tänkt. Det är hål-i-huvudet att dra upp ett rör från bostad till kallvinden. Är det en äldre lösning som kapats efter ett takbyte?
Nej det har inte varit ett takbyte utan de verkar vara lösningen från antingen när de byggdes eller när garderoben byggdes. Alla badrum och köket har sina rör upp igenom taket som de ska, de var bara garderoben som ser ut såhär.

BiFuel skrev:
Något tips på hur man får bort just det svarta efter att man dödat möglet? Klorin? Skrapa? Annat?
Det undrar jag med. De ser ju inte så fint ut. Det är iofs på vinden så de kommer inte att kollas så mycket på men för någon som inte vet vad det är eller hur de är löst kan de se lite skrämmande ut.

Saxat ifrån Japes hemsida.

Bruksanvisning:
Mögel-Fri appliceras flödigt med lågtrycksspruta, pensel, roller eller tvättsvamp. Beläggningen ”vissnar” omgående och ytan blir steriliserad. Beläggning som sitter kvar på ytan kan vid behov bearbetas mekaniskt med borste eller tvättas bort. Låt Mögel-Fri verka i minst 1 dygn innan ytan borstas eller tvättas.

Om du dokumenterar (text & foto) före vs efter, samt vad du gjort för åtgärder, så bör det inte vara några problem vid en försäljning i framtiden.

Sedan om det går att skrubba bort så är det fint.

BiFuel skrev:
Mögel torkar bort och försvinner av sig självt. Iaf den vita sort jag hade på vinden. Det svarta är ju ruttet trä, det kan du bara få bort mekaniskt. Låt det vara.

Jag tänker att det är en fördel att ta bort det så att man kan se om det kommer ny tillväxt. Tänkte ta bort möglet i samband med installation av mekanisk frånluft.

Ok, jag tänkte på bilden ovan. Det svarta är ju inte mögel utan ruttet trä antar jag. Svårt att få bort. Men, när jag själv hade mögel här på vinden (vitt ludd och mycket) så fixade jag klimatet + mögelfri, därefter torkade möglet bort av sig själv på några månader.

Nja de är inte ruttet mer än ytan isåfall. Vi skrapade på de och trä:t är friskt och fint under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.