Flöjten5
Flöjten5: Härlig update! :-)
14 svar · 2,3k läst
T
teamswix: På kåken vi köpte ifjol är pannplåt lagd utanpå det gamla spåntaket och det har hållit i 38år. Inga fuktproblem på vinden Trätaket har innan det stått pall i 50år, ganska otroligt. Men dom har säkert behövt underhålla det en hel del Dom kunde definitivt bygga förr i världen, men det blev ju inte superenergisnålt Därför kommer vi i samband med utbyggnad riva bort det gamla
4 svar · 1,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Lite lösa funderingar... Den gamla takpappen fungerar i princip som fuktspärr, så att isolera ovanpå den (det gamla yttertaket) verkar smidigt. Sedan är frågan hur isoleringen blir mot yttervägg i gamla takstolskonstruktionen. Undertak under plåt är huvudsakligen för att ta hand om kondensdropp, som i sin tur huvudsakligen är ett problem på låglutande tak. Vid 45 grader el mer är
2 svar · 1,2k läst
pelpet
pelpet: Smart, hade inte tänkt på snötrycket. Jag har en trälåda kring takfönstret med uppvikt papp.
6 svar · 7,4k läst
·
H
hakanrapp: [bild] Hej, har försökt jaga murare hela vintern men det verkar vara fel årstid för ingen svara... Vi skulle behöva veta mellan tummen och pekfingret vad det kostar att mura upp en skorsten ca 3 meter (upp 2 m och sedan genom ett tak (råspont+papp) och upp ytterligare 1(?) m). Se bild. Skorstenen har tre kanaler och alla tre ska med upp. OBS skorstenen skall kläs med trä-skivor så det
0 svar · 2,9k läst
·
L
lapower: [citat] Har testat classes minivariant och den verkar fungera. Visade efter besiktning av fuktskada 16% i trä, besiktningen sa 15,5%. Efter 3 månader är den nere på 12% och det har minskat gradvis. http://m.clasohlson.com/se/Fuktmätare,-mini/Pr364197000
6 svar · 2,7k läst
Janus82
Janus82: Om du har tänkt att bo i huset under överskådlig tid så skulle jag inte rekommendera att skruva läkten. Nästa gång du behöver byta taket så får du stå med en skruvdragare och dra upp varenda skruv istället för att tjonga till med kofoten och få bort hela läkten i ett svep. Framtiden kommer ju vare sig man vill eller inte...
5 svar · 8,4k läst
E
etiol: Delvis inredd vind... skulle jag säga om det ser ut så där.. inredd vind ... då är det målat och tapetserat och golvet på plats. Men ..det är alltid priset som är av betydelse.... så ta ett samtal med dom, om hur dom menar....en förklaring är nog på sin plats.. annars finns det väl fler som bygger hus ... Vilken husproducent är detta.. Eti..
1 svar · 1,6k läst
Hennke85
Hennke85: Det ligger brädor med visst avstånd som takspånen är spikade i. Om man läktar vattläkten på samma ställen som innan så borde man kunna lista ut var man ska spika utifrån de gamla spikhålen. Sedan är det ju bara att läkta som vanligt.
2 svar · 1,7k läst
Janus82
Janus82: Jag har ingen aning om det är en rimlig summa för hela arbetet men jag kan bidra med en referens för materialet.Jag lade om mitt tak förra året som är ca 180 kvadrat och då kostade materialet ungefär 50 kkr. Generellt är det ju inget svårt jobb att lägga om ett tak men det är ett tungt och emellanåt ganska långdraget jobb. Kan man som jag vifta lite med "släkt-kortet" och dra in
14 svar · 3,0k läst
S
storstark: Jag tycker bara det är kul att det händer lite nytt. Det genialiska med systemet enligt mig som plåtslagare är att man kan stå inomhus och fixa alla hinder med elementen liggande ned istället för att klänga på ett brant tak.
13 svar · 7,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tror du kan göra hur du vill med bortslipning. Mögelsporer finns i luften alltid, så det kommer nya med uteluften oavsett vad du gör el inte. Däremot tror jag inte att det svarta försvinner även om det torkar ut, utan vill du ha bort det helt så får du nog slipa. Jag fick lite svarta prickar på en avlutad gammal spegeldörr som förvarades i ouppvärmt ekonomiutrymme. Trots skrubbning
7 svar · 49,9k läst
·
D
deerstalker: Ok, tack för svaret. Ca.30K för att sätta 2 fotränner på ett garage med sadeltak som är 8600mm långt. Det blir nog hängrännor då.
2 svar · 7,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, du har nog fattat helt rätt. Då får du en så kallad klimatvind. Men det ställer lite andra krav på materialen. Takpappen, som är "helt" ogenomsläpplig för vattenånga får bytas ut mot en duk som är vattentät med ånggenomsläpplig.
7 svar · 7,8k läst
I
ivarssonivar: Du får ringa och se till att dom kommer och fixar det. För att lägga själv är inte så lätt.
3 svar · 3,9k läst
·
limstift
limstift: [citat] Det är onekligen något jag är rädd för. Rätt jobbigt att vara okunnig i frågor som trots allt rör tusentals kronor, men var hittar man någon som vet vad han talar om och samtidigt inte har ett ekonomiskt intresse i frågan?
15 svar · 5,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om man bygger en rektangulär ram, med hörnen över stolparna, så kan man sala på reglarna till rätt höjd för taksparrarna. Underbygget kan ju bero på huruvida det ska vara synligt eller inte.
4 svar · 6,3k läst
·
M
Munkfors: Jag var uppe i 78% RF tror jag innan jag satte en ventil i murstocken. Nu var det ett tag sen jag gjorde det och nu har det varit 10-20 grader kallt ett par dagar och jag är nere i 58% RF. Om det bara är ventilens förtjänst låter jag vara osagt, men den verkar hjälpa till iaf.
11 svar · 4,0k läst
P
Pära: Tack för svar. Ska klättra upp på taket när snön är borta och räkna trasiga pannor. Misstänker att hälften av pannorna är antingen kantstötta, vittrade eller spruckna. Och då känns det kanske lika bra att byta rubbet.
3 svar · 2,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Nån som har erfarenhet av Fondamenta?
9 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Nej jag tror att du tänker rätt "Sic" vettigt. Och jag förmodar att du har räknat lite på ekonomin också. Men det kan ju tänkas finnas andra åtgärder som kan göra nytta. Har du funderat över att minska ventilationen vind - uteluft? Det är ju numera vanligt att man ser för för stor vindsventilation som en del av problemet.
3 svar · 7,3k läst
V
Virgata: Hej! Vet att det är en gammal tråd, men ibland så behöver man lägga in saker i sådana också. Ett par funderingar: 1) Klein, finns du kvar här? 2) Hur blev det och har det fungerat bra sedan? 3) jag hade nog tråcklat in virke till att bygga nya takstolar som jag byggt på 60cc som extra hjälp till de gamla takstolarn, och byggt dem i samma utförande, men med kraftigare underarm.
30 svar · 21,9k läst
·
A
Amatörbyggaren: Å tack för ett snabbt svar. Welands hemsida ger ju en hel del information, skall studeras närmare. Det verkar som att sommarjobbet är räddat, det här blir bara ett delprojekt. Jag återkommer senare med mina frågor.
23 svar · 17,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Nej inte av underlagsduk. Det ligger tunn armerad board under våra plåttak. Dock inte jag som lagt. Finns det genomtrampningssäker duk så ska väl det också funka får man förmoda. Bör ju vara optimalt för ditt behov. Antar att duken hänger ner lite mellan takstolarna precis som boarden gör, men det behövs ju en luftspalt så rent praktiskt gör det väl ingen skillnad mot brädor &
3 svar · 1,4k läst
Oldboy
Oldboy: Det behöver inte vara något fel. Det är ju inte så ofta det stormar så kraftigt så om det bara kan torka upp så kanske det är som tänkt. Dock bör du höra med någon el några takexperter/takläggare/takförsäljare om du vill veta säkert. Takpannetak är väl de minst "täta" tak som finns, dvs de har störst behov av undertak. Men alla tak behöver undertak.
8 svar · 7,5k läst
MaZtoR
MaZtoR: Sandpapper borde ju funka i så fall.
15 svar · 39,8k läst
·
A
andersmc: [citat] Kul att en fyra år gammal tråd fortfarande kan roa.
13 svar · 14,2k läst
L
Leaff: [citat] Har läst deras infoblad. Köpte både grön-fri och mögel-fri. grön-fri får jag anv på taksprånget och mögel-fri på vinden.
14 svar · 12,7k läst
·
L
Leaff: Göra det helt tätt kan jag inte pga att jag inte ska lägga ut plast. Ska börja med att täta så inte mer uteluft kommer in på vinden. Pga varmluft från ovanvåningen så kanske vinden håller sig så pass varm att det inte blir ytterligare mögelpåväxt. Har inte suttit gavelventilation på vinden på runt åtta år nu, och innan jag la om taket så verkade det inte finnas mögel. Så jag
9 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.