Ska bygga en gäststuga på ca 4,5x 6,5m. Mot ena gavlen vill vi ha ett sovloft ovanför det lilla sovrummet och i resten av stugan vill vi ha öppet upp i tak. Eftersom man vill ha en rimlig höjd på sovloftet (ca 1.5m?) så får nog takvinkeln hamna runt 35 grader, men vad är en lämplig takstolskonstruktion? Kan man bygga med enkel A-takstolar med tillräckligt hög hanbjälke eller måste man ha en konstruktion med underarm?

/Martin

Hej..
kan du komma med en skiss/ ritning, på hur du menar ...???
Eti..

Gäststuga_översikt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pga områdets byggnadsplan och det estetiska utseendet så vill vi maximera utrymmet på sovloftet och samtidigt minimera byggnashöjden och taklutningen. Sovloftet ska vara över den bortre delen av stugen i bilden, alltså över toa, lilla sovrummet och hallen. Det bör ha ca 2.5m brett utrymme i mitten för madrasser och "lämplig" höjd i mitten så man kan ta sig fram utan att behöva krypa på alla fyra.

Nån som har erfarenheter av sovloft och kan ge tips på lämpliga höjder?

/Martin

Hur stor förändring får du göra enligt byggnadsplanen.
På tak höjd och bredd..
Eti..

Jag ska skicka in bygglovsansökan om ett par veckor men jag kommer inte ha nån konstruktionsritning förrän senare. Jag försöker reda ut lite såna här saker redan nu så att skissen jag skickar in med anmälan inte skiljer för mycket från konstruktionsritningarna. Vet inte hur skillnad som är tillåten.

Byggplanen säger en max byggnashöjd (inte nockhöjd) på 3.5m. Men eftersom gäststugans baksida ska ligga nära omådets väg och ligger knapp en meter högre än denna så är det ju igentigen inte mer än ca 2,8 som är tillåtet. Att komma ner så lågt tror jag inte är möjligt att göra men vi bör hålla det så lågt som möjligt på långsidorna.

Jag har har ju ritat in 2,7 (exkl grund) upp till undertak i skissen ovan. Tror ni det är en rimlig höjd? Sen får man väl räkna med ca 30cm för taket (195mm isolering).

Funderar på betongplatta för att få ner bygghöjden.

/Martin

Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.