Hej!

Jag skulle gärna få lite feedback från er som har monterat överbleck, hängrännor fotplåtar och liknande från byggmax. Helst ska grejjorna suttit några år. Det är ju klart tunnare plåt, men priskillnaden är ju enorm mot att beställa från ett plåtslageri och iom att det för min del gäller ett garage så börjar man kompromissa i tanken.

Tacksam för era erfarenheter!

Tunnare plåt som du redan vet. Skulle vilja tillägga att färgen bleks och mattas av fortare än tex Lindab plåt.

Har suttit ett år. Hängrännor och stuprör. Klarade massiva isblock jättebra och ser ut som nya. Får se vad framtiden visar.

Har vita hängrännor och stuprör på garaget som suttit två år nu, och jag ser inget fel än. Kanske att det börjat rosta där jag vart och hållt på med vinkelslipen, men det har nog mer med min teknik att göra :-)

carlbanan skrev:
Kanske att det börjat rosta där jag vart och hållt på med vinkelslipen, men det har nog mer med min teknik att göra :-)
Det är kanske inte tekniken som är fel, utan metoden. Mycket bättre att använda bågfil eller sax till detta. Använder man vinkelslip kommer det med största sannolikhet att börja att rosta.

Krilleman
Allt plåtarbete jag monterade på friggeboden är från byggmax och ser fortfarande ut som ny i den svarta färgen efter ganska exakt ett år.

Takavvattningen som säljs av Byggmax tillverkas av Wijo och är likvärdig de stora tillverkarnas produkter (Lindab/Plannja/Icopal).

All takavvattning (av stålplåt) jag sett på den svenska marknaden är tillverkade enligt samma SS-EN-standarder (SS-EN 612 & 1462) och typgodkända av SITAC och uppfyller de krav som ställs av Boverket.

Jag har även vid något tillfälle sett Lindab sälja Wijo-krok när man av för mig okänd anledning inte kunde få fram egna krokar.

verktygsgurun skrev:
Tunnare plåt som du redan vet. Skulle vilja tillägga att färgen bleks och mattas av fortare än tex Lindab plåt.
Citerar mig själv då det uppdagats att Byggmax har bytt leverantör.
Mina erfarenheter byggde på en gammal leverantör (Erik Olsson & söner) den plåten bleknade efter något år.

Är det bytt leverantör nyligen? För sist jag kollade Bygg-max hade dom bara skitplåt. Tunt så man såg ju nästan igenom, inte i närheten av Lindab. Sen deras krokar var ju förut av pressad plåt, helt värdelösa. Dom riktiga krokarna är ju bockat järn.

• Gilla
isolde
  • Laddar…
Om du missuppfattat mitt inlägg så vill jag förtydliga att Wijo tillverkar takavvattning (hängränna, stuprör, krok och detaljer till dessa). Övriga plåtdetaljer har precis som du skriver iaf förut tillverkats av Corus och även om jag inte vet hur färgbeläggningen står sig mot konkurenternas färdiga profiler så vet jag att godset och färgskiktet är tunnare än det man får tillverkat hos en plåtslagare.

Lindab och Plannja tillverkar sina krokar av 5x25mm plattjärn (förutom Plannjas värdelösa compactkrok som är gjord i 0.6mm)
Wijo och Icopal tillverkar sina krokar i 4x0.6mm. Wijo själva påstår på sin hemsida att detta gör kroken extra stark (http://www.wijo.se/Technical/Strength.aspx). Hurvida det stämmer eller inte vet jag ej. Den stora nackdelen med Wijo/Icopal är att de har en urstansad bakre "låsklack" som gör att man inte kan vrida i rännorna på ett bra sätt utan nästan blir tvungen att använda rännskarv. Dessutom är den främre låsflärpen idiotiskt smal. Dessa nackdelar är dock något som troligen bara en yrkesman bryr sig om.

Edit: Enligt Wijo använder man sig av SSAB Prelaq-plåt, d.v.s. samma material som Lindab har i sina rännor. -> http://www.wijo.se/Technical/~/media/Wijo/Brochures/en-GB/material_prelaq_nova_ssab_gb.ashx

Redigerat:
Tack för svaren! Alltså kan jag dra slutsatsen att stuprör och hängrännor är ok, men bleck och fotplåtar är av okänd kvalité?

Minns när jag skulle montera fotplåtar från Byggmax. Visst, jag kände ju att plåten var tunnare, men priset lägre än Lindabs fotplåtar från K-Rauta. Väl uppe på taket visade det sig att fotplåtarna knäcktes vid själva hanteringen. De måste hållas lodrätt, och det får inte blåsa för mycket. Ett riktigt elände. Slutade med att jag lämnade tillbaka skräpet.

ullberg
Jag har använt byggmax vindskivebeslag (well, för mig är det ett vattbrädebeslag, men BM verkar inte hålla med), i dagsläget levererat av Corus (hur det var då vet jag inte) och det har funkat utmärkt de tre år de suttit.

Ingen antydan till färgsläpp och de knäcktes inte under sin egen tyngd (men så har ju dessa mer förstärkande vinklar än exv. fotplåt). Tre år är inget långtidstest direkt, så vi får väl se om jag får anledning att återkomma i frågan...

/U

Att personer har haft det i 1-3 år och färgen har betyder inget den även den sämsta färgen håller så länge. Lindab och Plannja ger ju 15 år garanti på sin färg så om någon haft byggmax plåt i mer än 10 år vore det intressant att höra allt annat om färgen är ganska ointressant tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.