Tak & Vind
helrob: Någon som har tips på tåliga lägre buskar som klarar snöras utan att knäckas?
ceddan: Det är bara "skalet" på mitt hus är från 1910, (iof, tanten på vinden är nog gammal oxå). Plåten som ligger på nu monterades för ca 10 år sen (den är dubbelfalsad).
MaZtoR: Finns flertalet nya versioner på eternittak utan asbest med tillhörande skruv som borde passa även på ditt tak. Bara att höra med närmaste bygghandel.
thomasx: [citat] Lyft på några pannor lite här och var och kolla hur det är med pappen under.
etiol: Hej .. ja , du har rätt du måste gå på problemet. Isolera vinden är nog det bästa och hur du skall göra beror på hur det ser ut. Men ta dit en firma som tittar på det och få ett kostnads förslag , är väl en bra början tycker jag.. eller två så du kan kolla priserna, alltid bra.. Eti..
roli: Man kan också säga att taket "höjer sig" 1 m på en horisontell sträcka av 1,7 m.
Riggen: Har precis själv beställt nytt tak. Tog in 6 offerter. Det som gjorde mitt val var - hörde av sig snabbt - kom i tid - var påläst - goda referenser - bra pris (pris i mitten av de som lämnat pris) - estetiskt intresse (materialval och idéer) Jag ryggar på de som lämnar bristfälliga offerter och de som inte lyssnat hundra på de specifikationer man gett. Ta in 4-5 offerter och träffa de
Pansarharry: Tack för snabba svar!!:) Det ligger takpannor på huset. Svårt att se skicket dock för ca 1 dm snö var ivägen. Huset värms upp av en pelletsbrännare så murstocken hålls iaf varm. Fläckarna fanns på båda sidor så under ligger både toa, hall och matrum.
Oldboy: Masonite mellan takstolarna och reglar, gissningsvis 45x70 el 45x95 under plåten. Det var krav från brandskyddsinspektion el vad det heter. Jag stretade emot i det längsta då jag inte anser kravet/lösningen vara befogat/bättre än den rejäla takstege som använts i alla år tidigare. (Profilerat tak, 45 graders takvinkel och 2 m från takkant till mark. Det går inte ens med vilje att få
Mikael_L: Det finns också en grej som heter prick-fri. Har ett svagt minne att den var lämpligare mot svartmögel. Tänker ni använda jape's produkter så läs på på deras hemsida, jag vill minnas att dom har rätt bra info där. Ring annars kundsupporten. Läs även på innehållsdeklarationen på produkterna, en del kan vara samma produkt men bara olika koncentration, då kan man ju köpa den mer
Oldboy: [citat] Antingen är det väl råspont, fast stående och med frästa spår, el kan det vara ett gammalt brädtak som man bara täckt in med plåt? (Gammalt brädtak är ungefär som en lockpanel på taket. I så fall kan ev brädorna vara tjärade.) [citat] Sannolikt. Hm, luftspalt...?
Anna_H: Det taket ser ju ut att matcha, mwn jag tycker inte du ska ha nån pelare, istället borde det vara en diagonal stötta från väggen, precis bredvid vardera fönstret, mycket snyggare. Tycker dessutom att det grå taket blir snyggare än ett rött.
pappskallen: Har egentligen ganska lite erfarenhet av GDS-papp då jag aldrig lagt den, men kan ämnet hyfsat ändå om man säger så. Vid GDS-läggning så lägger man oftast på tvären som vi fackidioter säger, och detta är i min värld fackmannamässigt "fel", men en säkrare metod när man inte har entreprenadprodukter som svetsas med hetluft. 8 graders lutning är ju ganska bra och det bör inte vara
Henri: Det kan vara befogat med ett litet avdrag på det offererade beloppet eftersom den nedre vindskivan, som ingår i offerten, inte behövde bytas. Finns ju dock andra sätt att kompensera detta än med prisavdrag.
lugnetfinest: tusen tack för all hjälp allihopa. & särskiljt tack till dig Larsa. Nästa helg blir det gipsning.
mistlur: Nej det finns inget badrum på någon kattvind! Här är badrummet! [bild] Det jag menade var på andra sidan den "blå" väggen.
ivarssonivar: Är säker på att det inte är samma typ av färg på det som är 20 år och det som är 8 år. Sen är ju Borga billig plåt med dålig färg och ofta bara 0,4 mm dom andra brukar köra 0,6 mm.
snubben11: Det första du skriver tror jag att jag förstår men det där med att ta en lagom stor bit osv förstår jag inte. Är det en lös bit som du lappar med utanpå ?
långtradare: hej ska lägga ny gummiduk på taket den som ligger är sen -79 så det är dags nu . har kollat med 2 leverantörer av duk . nån som har nån erfarenhet om dessa två o om kvaliten skiljer alkorplan 35177 med skyddslager 150 gram elastoseal EPDM 1,0 mm prefab båda kostar ca 135 kr kvm arbetet gör ja själv så me moms ,frakt o takbrunn går de te i runda slängar 8 tusen
Enk Projektet: [citat] Kanske en takstolsfirma kan hjälpa till med både beräkning och takstolar i byggsats.....
ivarssonivar: Bränn på ny papp se till att inte för mycket vatten står och att du har tillräckligt med brunnar så kommer det funka.
goldfish1977: Som rubriken lyder så vill jag ha rekommendationer på erkänt bra firmor (nära Haninge-trakten) som kan tak och kan fixa med plåt runt skorsten. Någon som kan tipsa mig?
BiFuel: Intressanta funderingar eftersom jag själv går i samma tankar. Första steget kunde vara vindpapp på gavlarna eftersom det blåser en del genom väggarna idag. Överdriven ventilation är ju inte alltid av godo.
Jugend: Har ni redan slutfört köpet så är det ju inte mycket att göra. Men det känns väl som ett delat ansvar i så fall i en dåligt hanterad transaktion. Enda vettiga är väl att du står för hälften och föreningen står för hälften.
ivarssonivar: Man brukar räkna att man vill ha minst 30 cm bakom huv gärna mer.
Fred vom Jupiter: Vi anlitade Aquademica och de gjorde ett seriöst intryck. Det gällde visserligen en lägenhet.
odland: Hej Tack för svaret jag får frilägga mer för att se mera konkret. Återkommer när jag vet mer Mvh Kenneth
Vispen74: Fukten försvann när jag satt plast för schaktet till den framtida skorstenen samt lagt en tätlist runt vindsluckan. Sedan är ju numera ventilationen igång, vilket säkerställer att det inte kommer upp fukt även om någon läcka skulle finnas.
ivarssonivar: Dom har valt att klä in kronan vilket kostar extra och skyddar cement kronan. Skenorna som dom gjort med i kronan kan man göra löst och sen plugga och skruva fast i kronan. Hitta inget bild eller sida som gör det men din lokala plåtslagare ska kunna göra en.