I
ivarssonivar: Papp som man svetsar ihop alltså med gasolbrännare jag rekommendera att köpa fån icopal värdens största papp tillverkare.
1 svar · 970 läst
F
Frebbe: Normalt så tillverkar man ju detta beslag i en och samma bit. Det kan naturligtvis finnas undantag som gör det lämpligt med special-lösningar men det är nog inte så vanligt. Ett annat troligare scenario är ju att dom inte har tillverkat något alls, utan bara åkt till bygghandeln och pusslat ihop några prefab plåtar så att det passar dit tak. Jag tycker du skall börja att kontrollera
1 svar · 6,9k läst
I
ivarssonivar: Jaså det var pulpettak då läste jag fel Men enligt bygg amma får enkelfalsad bandtäckning får läggas från 18 grader var 14 grader innan men höjder när dom här färdiga blev populära så det måste finnas problem med dom.
9 svar · 4,2k läst
I
ivarssonivar: Är detta gamla riktigt dåligt kan man ibland riva av all papp bytta dålig råspont sen ny underlagspapp - ny ytpapp - KLART. Men det är väldigt sällan man behöver göra så utan oftast läggs bara ny ytpapp på det gamla.
3 svar · 3,0k läst
H
Hoppehare: Man vill ju verka ambitiös - så här kommer uppföljning. Primat och målat en gång, tyvärr endast målat en gång. Strykning 2 hamnar på todo listan, färgen är inköpt och stegen är uppställd... [bild]
3 svar · 2,7k läst
·
I
ivarssonivar: Har använt båda och dom är väldigt lika men tycker Lindabs är lite reptåligare. Köper du svart plåt från planja är det plannja greencoat inte Plannjas Hardcoat allt kommer gå över till greencoat, svart var först att byta detta på grund utav miljöregler från EU regler.
1 svar · 7,2k läst
L
långtradare: skulle lägga gummiduk kolla seal eco i värnamo,duk o brunn te ett garagetak materialkostnad ca 14 tusen. fixar man själv eller ber den lokala snickaren ,med rotavdrad
11 svar · 33,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej Tobbekarlsson, jag gjorde något liknande, fast på ett litet stall om 50 kvm. Det skulle bara bli en enkel förrådsvind för hö etc, ingen finish alls. Så jag lät spruta lösull när undertaket var uppsatt. Takstolarna är 220 mm, och där är golvreglar emellan så det är c-c 600 mm. Och sedan skruvade jag 22 mm råspont. Det blir som sagt ett rough förrådsloft. Vill man ha lite
3 svar · 7,2k läst
·
I
ivarssonivar: [citat] För det har ofta svårt att fästa och håller dåligt montagelim (SMP eller MS-polymer)håller mycket bättre. Varför använda något som kanske inte funkar när det finns saker som funkar, montagelim funkar inte jämt men då funkar inte silikon heller.
7 svar · 7,1k läst
pelpet
pelpet: Kanske ett takfäste kan vara vettigt? Då slipper du borra i murstocken.
4 svar · 6,0k läst
sir_daniel
sir_daniel: Har haft stor framgång med grovdamsugare att få bort fågelbon från skorsten (stå upp och "fiska" med slangen ner i skorstenen)
2 svar · 11,2k läst
H
Hästnörden: [citat] Gräver upp en gammal tråd och går dessutom "off topic", hoppas det är ok ;) Någon som du kan nog hjälpa mig med mina frågor :) Är på jakt efter en begagnad stomme som ska användas för att bygga ridhus och har nu hittat en gammal växthusstomme. Stommen har stått i ett område med snözon 2,5-3 (Dalarna) och jag vill bygga i snözon 2,5. Det är ca 30 graders taklutning på
167 svar · 117,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej Sjöfågel välkommen till Bygga Hus-forumet! Polyflex SBS 5500 är tillverkad i Ryssland. Den är godkänd av SP, men godkännandet verkar ha gått ut 2011. Den är inte avsedd för gör-det-självare. Se http://www.alltitak.se/old_site/0217-06.pdf Så kan du också googla på Polyflex SBS 5500 så får du lite mer info.
2 svar · 2,0k läst
E
en som kan: Stor varning för Byggmatt i Ljungby. orgnr 7208135470 Byggmatt har fått ca 560.000 och försvunnit. Jag anlitade byggmatt för att renovera ett hus i Ronneby. Jag gav Byggmatt i Ljungby pengar för bla fönster i förväg för att dom var specialbeställda. Fönstrerna skulle kommit för ca 1år sedan och nu svarar dom inte äns i telefon när jag ringer. Byggmatt har även tagit mina fina
0 svar · 1,5k läst
L
Lillgus: Tack för era synpunkter. Jag ska ha 22mm panel och täcka undersidan med. Jag tänkte dock ha två läkt(25mm)och fästa den i för att få lite luft under bärläkten. Sen kan man kanske fästa en 45x45 ovanpå panelen i ytterkant som stöd för vindskivan. Duken och pannorna är godkända ner till 14 gr.
3 svar · 4,6k läst
M
mister555: Hej, Enligt elektrikern så behöver inte taket sänkas mera än så, så slangarna som han ska dra är ca 15-20mm diameter.. (kom inte ihåg exakt :) ) Jag ska sätta några Led-spottar med max inbyggnadshöjd 25mm.. Mvh Robin
2 svar · 2,6k läst
T
TheGame: Takfot och ventiler vid nock på gavlarna. Inget mögel vad jag sett bor i norra Norrland
5 svar · 2,6k läst
T
TheGame: Tänkte ta och skriva här i min egna tråd igen att nu idag har jag varit uppe och bytt. Vilket skitjobb speciellt när en 1 + 2 special platta vid stosen gått sönder så mina reservpannor inte passade. Efter en hel dags arbete många kapade spikskallar och ett riktigt långt pusslande så fick jag det så pass att jag är nöjd. Men men nästa gång river jag taket och lägger plåt "många
8 svar · 5,2k läst
A
asaleo: Tack Jonas för svaret. Jag har nu kommit på att jag tänkt fel när det gäller pallning av bärläkten. Jag kommer nu palla upp bärläkten så att den blir så rak som möjligt.
7 svar · 2,4k läst
M
motives: [citat] Ja, det är ju bara att lägga grejerna i något av de andra förrådsutrymmena som vi alla har i överflöd istället... :rolleyes: Skämt åsido så ska man inte underskatta möjligheten för förvaring på vinden om man har trångt hemma. Ev. mögelproblem beror ju inte på att det står lådor däruppe.
10 svar · 1,8k läst
·
M
MagicFingers: om man har klisterkant skall man lägga från takfoten och uppåt till taknocken för att det skall bli rätt.., annars så blir det skarvar där vattnet kan stanna.., bilder på jobbet tack
2 svar · 1,6k läst
R
rybbe: Gör du som johan ivarsson föreskriver med sina bilder så kan du inte få mycket säkrare vinkelränna enligt mig, gör själv den på mina plåt o panntak. Enda som skiljer från mig är ett omslag för att styva upp kanten som går upp på bärläkten som pannorna ligger emot,lägga papp-plåt och sen komma in med pappen(från ytorna) och skär den 100mm från botten i plåtunderbeslaget).Det
26 svar · 28,5k läst
·
K
knoster: Dom sedumtak jag har sett hitills har det alltid varit ytpapp på under gräset
3 svar · 5,4k läst
FG
FG: Problemet med att ventilera in utomhusluft är ju att den många gånger är fuktigare än inomhusluften så jag kommer också börja med att inte ha någon ventilation. Dessutom blir isolereffekten bättre om det är vindstilla.
3 svar · 5,4k läst
Åbacka
Åbacka: Har väldigt mycket mossa på ett gammalt eternittak. Funderar på att skrapa bort det grövsta med en bit hängränna monterad på en lång regel. Men, är detta vanskligt? Riskerar jag att få med mig asbest och skit?
0 svar · 3,0k läst
C
CDK2H: [citat] Jag hade ca 10 cm spån Sånt gammalt, inte sågspån.. kutterspån heter det kanske(?) på min vind och sedan plankgolv ovanpå. Jag tog upp golvet och la på 40cm lösull i vintras och så la golvet på igen ovanpå där. Nu är jag skitnervös när jag läser om fukt och kallvindar och allt vad det heter. Tänkte köpa lite fuktmätare idag på clas ohlson och se vad de visar. Flyttade
6 svar · 4,7k läst
I
ivarssonivar: Det som finns på pokab.se är trp plåt alltså inte bandtäckt plåt. Är inte ens som den färdiga bandtäckningen som diskuterats mycket här för den från pokab.se går inte falsa över huvud taget.
31 svar · 19,4k läst
S
skolan66: Lite bastutänk helt enkelt, där man sätter ventil med inluft under agregatet och frånluft högt på motstående vägg... eller är jag ute och cyklar nu? Gavlarna vetter mot väst och öst men det har kanske av mindre betydelse... Dock borde effekten avta om jag väljer att bygga väggar så att det blir var sitt rum på gavlarna?
4 svar · 3,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag skulle hellre tagit någon typ av akrylfog eller polyuretanfog. Smeta på runt spiken och slå sedan ned den så blir det nog tätt. Silikon är lite skumt. Det bestämmer själv när det vill fästa, och fäster inte mot fuktiga eller lortiga ytor
2 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.