S
supersnickarn: jag tackar för svar, storstark vilken papp brukar du använda och spikade du så tätt när du jobbade som takläggare?
4 svar · 5,5k läst
Kattvovven
Kattvovven: [citat] Haha! Jo.. Läste aldrig originalpostens datum :*)
4 svar · 4,7k läst
pelpet
pelpet: Vi ersatte eterniten på vårt hur med Dalaprofil Sinus 38 för att vi ville bevara eternitens vågform. Den kostar omkring 150:- kr/kvm och finns i olika färger.
11 svar · 7,8k läst
·
Martin_B
Martin_B: Fortfarande ingen säker klarhet i detta? Hade varit intressant att veta :)
22 svar · 12,0k läst
A
A-O: tack!
2 svar · 4,2k läst
A
A
Amatörbyggaren: Låna "Takstolsboken" i biblioteket, iden finns det mesta om det nu inte kommit något modernare.
1 svar · 1,4k läst
T
teamswix: Om man ändå ska bygga nytt tak och byta takbeklädnad vad ska man satsa på? Jag menar idag finns det ju lite olika alternativ med plåt, genomskinligt glas för energibesparing, solelpaneler, solvattenpaneler, vanligt tegel osv Energibesparing är ju bra men ofta är ju paybacken på såna system löjligt lång så det riskerar bli ett nollsummespel Solvatten kanske börjar bli värt att ta in
0 svar · 1,5k läst
Y
Yrrol: Jag har en stuga rätt så intill huset. Stora träd är över den, så taket har endel mossa. Spontant tänker jag då, att plåt dels är lättare och billigare att montera. Men att skit från träden lättare glider av. MEN... Så är jag rädd att plåten kommer låta en massa när det regnar osv. Fast och andra sidan är tegel inte så dyrt, och taket är inte så stort så man kunde
0 svar · 1,1k läst
Goteborg
Goteborg: [citat] Jag skulle gissa på att huven inte är gjort någonting med över huvud taget, ser ut som plåtslagare gjort men för det gamla taket, "klacken" där bak gissar jag på är en udda lösning för att hänga de gamla pannorna på plats.
11 svar · 11,6k läst
·
anders07
anders07: Jag har aldrig tänkt på det och blev så nyfiken så jag kollade i vårt tak och det är likadant där och gången går ovanpå isoleringen på "bockarna" som syns på bilden.
3 svar · 2,0k läst
·
Han i Skogen
Han i Skogen: Hade en plåtfirma här som kollade och lämnade en offert på 225'... Men han sa att jag Inte skulle byta taket! En takmålarfirma var här igår... Dom ska isf vattenblästra, samt sprutmåla med Noxyde takfärg på en helg. Det låter mkt bra enligt mej, andra firman som var här tidigare i veckan skulle skicka hit ett par gubbar i 7-8 dagar med stålborste, nockstegar och pensel. Litar inte
18 svar · 18,4k läst
·
M
martinradbo: [citat] Sant, jag håller med. [citat] Här tror jag vi pratar förbi varandra, eller så är jag inte med. Jag avser alltså att lägga nåt sånt här: http://www.norbergstak.se/takduk/alkor-design/ en takduk som det yttersta lagret på taket (istället för papp, tegel eller liknande). Eftersom den är diff-öppen, så om jag även lägger en diff-öppen underlagsprodukt, så behåller jag
7 svar · 21,3k läst
B
Byggmästaren71: Hej, Jag håller precis på med det som du beskriver, så här hade jag gjort i ditt fall: riv bort gammal strö och bärläkt, är det gamla spåntaket bra så låt det ligga och lägg masoniten ovanpå. Kolla bara noga så att inga spik sticker upp, dra ut eller slå ner ev. spik. Ströläkt skall placeras på c/c 600, jag använder ströläkt med dimensionen 22x45. Om taket är ojämnt så kan
7 svar · 11,4k läst
B
Byggmästaren71: [quote="Lillgus, post: 1721845"]Klarar bärläkt 25x38 ett gavelutsprång på ca 30 cm på ett tak med duk och betongpannor? Ingen råspont. Den ska alltså bära upp en pannrad plus vindskivor. Taklutning 18 gr och läktavstånd 32cm. Normalt har man 45x70 utan råspont men eftersom jag har takstolar cc60 och har 25x38 hemma så tänkte jag använda den men jag blev lite osäker på om den
4 svar · 6,6k läst
M
Mattias Jönsson: Vi ångrar inte en sekund att vi lejde ut det! Nu har vi desto mer kraft att ta tag i taken till carport och uterum... :thumbup:
15 svar · 9,2k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Takläggaren har ett avtal med säljaren. Det är inte med automatik så att du får ärva hans garanti. Jag tror knappast han är intresserad av att laga något åt dig. Jag tror inte heller säljaren är intresserad av att laga något åt dig som han inte måste.
2 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Benders har en behändig tabell: [bild] http://benders.se/ctxserver/picpath/public/bilder/Tak/pdf/LaggningBetong2011_LU.pdf sidan 4
9 svar · 136,7k läst
·
S
supersnickarn: om man lägger ut stöläkten, näster dom i topp och bott och sedan spikar dom med 3" spik alltså så att spiken inte går igenom råsponten, håller detta även på väldigt branta tak? hur många tak har ni gjort detta på? vill få min teori bekräftad. Tack!
20 svar · 18,7k läst
A
Amatörbyggaren: I mitt garage har jag 22x95, 120 cm mellan takstolarna, men jag tror att jag snålade (dumsnålade) och satte på cc40. Enkelgips, men i och för sig bara 22 cm isolering. Ingen svank. Du får nog ungefär samma belastning med 30, 40 cm isolering. Det bör gå bra.
8 svar · 3,4k läst
S
storstark: Det finns något som kallas kvartsrund hängränna. Den har rak bakkant. Bl.a. Rheinzink, Plastmo och WM Zinc säljer sådana.
8 svar · 34,4k läst
·
C
Chumlee: Tack för svar huggan och Anders07. Det verkar rimligt. Minns nu också att förre ägaren sa att dom hade haft nått svalbo däruppe tidigare. Tur att jag hann upptäcka det innan dom hade hunnit få ungar...
3 svar · 6,4k läst
·
pelpet
pelpet: Jag har rotat lite i lagligheten att återanvända gammal eternit, och jag skulle bedöma att det är tillåtet att reparera och förändra ett eternittak. Det är då användningen avslutas som återanvändningen blir otillåten. Att reperera eller förändra ett eternittak är tilllåtet då användningen aldrig avslutas. Hurvida man skruvar loss plattorna eller inte är inte relevant, och inte
30 svar · 17,7k läst
·
E
Emroth: Jag gjorde som du föreslog. Och det blev bra. Dessutom inte så mycket extra jobb att ta bort de gamla. Nä, det ser bra ut. Till och med samma nyans - bingen lekning att tala om.
2 svar · 1,2k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Vill inte uttala mig om takstolen men om det bara gäller locken så finns det ju en någorlunda enkel lösning men det beror på hur mycket överlapp det är. Finns det lite utrymme att skruva så kan du ju fästa locket i panelbrädan bakom, kanske skruva på skrå för att få mer att fästa i. Inte optimalt givetvis men då sitter locket fast i alla fall.
20 svar · 42,8k läst
·
J
jojje101: Hur gick det? Vad valde ni?
1 svar · 5,1k läst
bobas
bobas: Så länge röret ligger under isoleringen kommer det vara lika varmt som rummet under och då är det ingen risk för kondens.
8 svar · 3,3k läst
JOB The Builder
JOB The Builder: Vi har köpt ett radhus från 1974. Nämner bara årtalet om det möjligen skulle kunna betyda något byggtekniskt sett. I vardagsrummet sitter idag nån slags "skepparpanel" i taket har jag hört nån kalla det för. Hur det ser ut ovanför denna "panel" vet jag inte än, rummet är möblerat och används så jag vill inte slita ner det än. Jag vet inte hur panelen är fäst. Taket är något
0 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: Övertryck lär du inte ha i någon större utsträckning. Detta är inte konstigare än att det blivit ett par grader kallare på vinden efter byte av värmekälla. En klassisk orsak till mögel. Ska ni ändå lägga om taket är utvändig isolering en utmärkt väg att gå.
9 svar · 6,2k läst
A
asaleo: Tack igen för alla era svar. När man som nybörjare läser om alla "måsten" som gäller för olika arbeten är det bara att följa tills man har lärt sig något annat. Jag saknar ofta förklaringar till när kraven är tillämpliga.. Kan det här verkligen gälla för mitt bygge? Den här siten har verkligen hjälpt mig att se många synpunkter på olika detaljer. Vuxna, hjälpsamma inlägg
7 svar · 3,2k läst
MaZtoR
MaZtoR: Tycker att kupan slutar vid husets nock och inte har någon egen.
3 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.