Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptäckte idag att takstolarna på garaget är som jag ser det helt felgjorda, stöttor saknar hålplattor och golvbjälkar är SPIKADE omlott istället för att ligga dikt ann med dubbla hålplåtar vilket jag antar är det korrekta sättet. Jag är bara hobby snickare så alla förslag på hur jag löser detta uppskattas. Hoppas bilden kommer med, använder Tapatalk just nu.
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Takstolarna är ca 20år, det finns ingen vägg under. Det är ett dubbelgarage under utan stödbjälkar mot betongplattan. Det är alltså en helt öppen yta under takstolarna.
Edit, 25 år är dom, tiden går fort....
Edit, 25 år är dom, tiden går fort....
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ytterligare några bilder själva garaget. Det är/var en tveksam bjälke i garaget där takstolarna vilar, jag har stärkt upp med ytterligare 2st 2"4" vilket jag tror håller men jag oroar mig för takstols-konstruktionen
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Stöttorna är för att ta upp tryck-krafter så det ska inte behövas så avancerad fastsättning. Är det ordentligt skråspikat så skulle jag vara lugn.
golvblälkarna omlott är väl heller inget fel på om det bara är ett lagom överlapp.
Spikplåtar är ett modernt påfund bara för att det ska gå fort hos Takstolsfabriken.
Titta hellre på om taknocken är rak eller om innertaket svankar isf att oroligt titta på konstruktionen.
Är du fortfarande orolig så sätt en spikplåt överst på stöttan men spika inte med så många spik så det spricker och sätt bara på ena sidan.
Protte
golvblälkarna omlott är väl heller inget fel på om det bara är ett lagom överlapp.
Spikplåtar är ett modernt påfund bara för att det ska gå fort hos Takstolsfabriken.
Titta hellre på om taknocken är rak eller om innertaket svankar isf att oroligt titta på konstruktionen.
Är du fortfarande orolig så sätt en spikplåt överst på stöttan men spika inte med så många spik så det spricker och sätt bara på ena sidan.
Protte
För 20 år sedan fanns väl inget krav på CE märkta takstolar, så man kunde väl bygga lite som man ville om jag har förstått detta rätt.
Vill du bara ha hålplattor så går det ju ganska fort att banka dit dem i efterhand
Vill du bara ha hålplattor så går det ju ganska fort att banka dit dem i efterhand
Det är nog ingen omlott skarv utan man har använt trä i stället för spikplåtar, det var så man gjorde förr och har detta varit i 25 år så lär de stå i 25 år till om inte taket börjar läcka, så dom ruttnar sönder.
Det är sant, så kan det ju vara. Jag tittade inte närmare pga. skivorna som ligger över.cecar33 skrev:
Stötterna från nock och ner skall ta drag och hålplåtar eller laskar uppe och nere kommer att fylla en bra funktion. Gliporna beror troligen på att det har sackat och du kan kanske lyfta det innan du låser fast.
Vad är ett ungefärligt lagom överlapp?prototypen skrev:Stöttorna är för att ta upp tryck-krafter så det ska inte behövas så avancerad fastsättning. Är det ordentligt skråspikat så skulle jag vara lugn.
golvblälkarna omlott är väl heller inget fel på om det bara är ett lagom överlapp.
Spikplåtar är ett modernt påfund bara för att det ska gå fort hos Takstolsfabriken.
Titta hellre på om taknocken är rak eller om innertaket svankar isf att oroligt titta på konstruktionen.
Är du fortfarande orolig så sätt en spikplåt överst på stöttan men spika inte med så många spik så det spricker och sätt bara på ena sidan.
Protte
Det är dock inte ordentligt spikat mot stöttorna, det har blivit glipor längst ner, det syns på bilderna om man tittar noga. Jag gör nog som du föreslår och spikar några plattor för säkerhets skull. Tack för tipset!
Redigerat:
