5 566 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
fördelar med större taklutning?
Hej alla.
Jag har ett garage som jag håller på att lägga om taket på.
Nu är det 5 graders lutning på taket och min farfar tycker jag ska öka lutningen då jag ändå är där och river.
Så min fråga är om det är det stora fördelar att ha mer lutning på taket?
Mvh
Jag har ett garage som jag håller på att lägga om taket på.
Nu är det 5 graders lutning på taket och min farfar tycker jag ska öka lutningen då jag ändå är där och river.
Så min fråga är om det är det stora fördelar att ha mer lutning på taket?
Mvh
En PVCduk håller 30-40 år på 5° lutning.. Så jag ser ingen anledning att byta tak konstruktion...
Tack för svaren! Jag har ett helt tak med samma lutning utan taknock (vet inte vad det kallas) och inget råspont under taket. Jag kan lägga distanser på de befintliga takstolarna för att få upp lutningen och därefter lägga råsponten. Men det blir väl en ökning till max till 10 grader. Ja och det blir mycket jobb. Hur är det med luftspalten... Om jag gör så så kommer jag få en massa luftspalt på högsta stället. Är det negativt så jag bör fylla med isolering?
Jag kommer inte ändre vinkel på taket för mycket jobb
.
@D09
Jag vet inte hur länge konstruktionen har hållit men det var uppåt väggarna byggt. med pannplåt spikad i takstolarna utan något råspont under. så när det kom mycket snö och den smalt så regnade de in. som tur är är det kutterspånsisolering som torkar upp. Vi har bara haft huset en vinter.
@D09
Jag vet inte hur länge konstruktionen har hållit men det var uppåt väggarna byggt. med pannplåt spikad i takstolarna utan något råspont under. så när det kom mycket snö och den smalt så regnade de in. som tur är är det kutterspånsisolering som torkar upp. Vi har bara haft huset en vinter.
Redigerat:
Klicka här för att svara