Skall sätta upp hängrännor på uterummet och beställde alla (trodde jag) delarna på Byggmax, Wijo är tydligen underleverantör. Jag skall ansluta uterummets takavvattning via ett grenrör, se bild.
Men jag får inte inkommande stuprör att gå ned i grenröret (har testa med en avkapad bit), har jag fattat något fel eller ska detta inte gå? Måste jag ha den förkrympta änden ändå?
På Wijos sida läste jag:
"Kom ihåg att stuprörets krympta del enbart används för att skarva rör. Alla våra detaljer som passar till rör är gjorda för att passa utan den krympta delen, dvs. de är vidgade i den ände som stupröret ska passa i eller krympta i den ände som ska passa i stupröret. Tänk på det när du mäter hur långa stuprör du behöver. Oftast kapas den krympta delen på ca. 55 mm bort på både stuprör och mellanstycken."
Men jag får inte inkommande stuprör att gå ned i grenröret (har testa med en avkapad bit), har jag fattat något fel eller ska detta inte gå? Måste jag ha den förkrympta änden ändå?
På Wijos sida läste jag:
"Kom ihåg att stuprörets krympta del enbart används för att skarva rör. Alla våra detaljer som passar till rör är gjorda för att passa utan den krympta delen, dvs. de är vidgade i den ände som stupröret ska passa i eller krympta i den ände som ska passa i stupröret. Tänk på det när du mäter hur långa stuprör du behöver. Oftast kapas den krympta delen på ca. 55 mm bort på både stuprör och mellanstycken."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte provat byggmax rör men de andra stora leverantörerna så går det att få ner vanliga rör i t-rören. Och det ser ju ut som t-röret på bilden är muffat upptill. Om du nu inte lyckas få i det med lite våld så får du ta och låna en krymptång alternativt försöka krympa med en hovtång.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Sålänge det ute står Lindab tryckt överallt på de famla detaljerna så brukar det fungera bra. Lindab kör av någon anledning med udda mått runt 87 istället för 90 som övriga, iaf sist jag jobbade med dess produkter.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Lindab 90 mm funkar ihop med t.e.x plannjas men 100 mm stämmer inte med varandra och 80 vet jag inte.Goteborg skrev:
Min uppfattning är att det dimensionsmässigt inte är något problem att blanda Lindabprodukter med övriga, iaf inte när det gäller rör. Plannjas ränna fungerar inte optimalt med Lindabs.
[ 87mm kommer troligen från att man någon gång i tiden avrundat 3,5" till 87mm (25mmx3,5=87,5mm). Dimensionen används även av utländska tillverkare. ]
[ 87mm kommer troligen från att man någon gång i tiden avrundat 3,5" till 87mm (25mmx3,5=87,5mm). Dimensionen används även av utländska tillverkare. ]
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ibland får man ta i för kung och fostervatten för att få ihop delarna.
Det hjälper ibland om man sprutar lite 556 på delarna.
Det hjälper ibland om man sprutar lite 556 på delarna.
Tack för svaren, felet är nog att det är av olika fabrikat, fick inte den nya utkastaren att passa på min av kapade provbit heller. Provbiten kommer inte från huset utan från garaget och det är olika fabrikat på dem. Förhoppningsvis passar husets stuprör på grenröret. Det visar sig imorgon om det inte regnar... Och om det inte regnar behöver jag ju ingen takavvattning. Moment 22
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden