B
blygarn: Tack så mycket för all hjälp! Blir till att hem och räkna och mäta lite, sen fram med släpet den här helgen också :)
17 svar · 9,5k läst
·
A
adde1234: [citat] Tack för ett bra svar, du har rätt i att det är en kallvind, så ska ta en titt där och även uppe på taket hur det ser ut under några pannor. Tack, A
2 svar · 1,6k läst
Mickelie
Mickelie: Jag beställde dessa lampor. har köpt närmare 30st lampor och alla har funkat kalasbra. http://www.aliexpress.com/store/product/3W-9W-LED-downlight-dimmable-led-lamp-warm-white-pure-white-power-led-lighting-Free-shipping/703842_481234768.html dock så verkar de va slut på just 9w lampor, men de lär komma snart. till badrum skulle jag nog inte använda dom, eftersom dom inte är till för
19 svar · 4,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag fick lära mig av både plåtslagare och försäkringsbolag att bandtäckta plåttak under 4° lutning MÅSTE helsvetsas. Därmed blir det rostfritt tak. Det måste vara trycktätt eftersom smältvatten som blir stående letar sig in även i en tätat dubbelfals. Två av mina tak är så flacka (p.g.a. okunskap från min sida vid konstruktion) att det blev rostfri plåt. Länsförsäkringar
15 svar · 23,2k läst
·
PHermansson
PHermansson: Inga åsikter?
1 svar · 3,0k läst
·
-RB-
-RB-: [citat] Ah, hade inte hört den benämningen på teleskopstötta innan. Mina skivor var rätt så jämna från början. Det är nog svårt att få till det om de är bubbliga från början.
3 svar · 1,9k läst
Goteborg
Goteborg: Jag håller med Stefan N alla gånger! Sedan är jag ganska mycket emot material som ska likna andra material, ex marmor immitationer osv.... Nä lägg plåt men då ska det se ut som plåt (bandtäckning) eller lägg tegel om det ska se ut som tegel =) /Plåtslagare
6 svar · 3,5k läst
D
Don Hakan: Tack för inlägget och tipset med att måla med spruta. En vän berättade att man kan måla med både alkyd och akrylat som du skriver. Frågan är om man måste känna till vilken typ av färg som det målats tidigare och hur man nu skall kunna avgöra det?
2 svar · 2,1k läst
J
-JC-: Jag har ett hus från 1928 med vedspis och en modern kamin men har inte heller sett någon märkbar förändring i luftfuktighet på vinden när jag eldat långa perioder. Jag tror att det är en myt att murstock värmer upp vind och krypgrund så pass mycket att klimatet på vinden förändras av murstockens värme. Däremot kan ju den högre innetemperaturen från eldningen läcka ut på vinden
15 svar · 4,5k läst
E
EndZone: Tackar. Kan bli ett spännande balansprojekt det här. Får se om jag ramlar genom innertaket eller ej :D
23 svar · 4,8k läst
·
M
mjaensson: Ok, tack! Jag har begärt in offerter från byggvaruhus på virket, baserat på ritningen så jag får se hur många olika alternativ på konstruktion jag får :) Hittade nu följande på http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1297&contextPage=5955 "Vid spännvidder upp till 4,5 m används konstruktionsvirke med centrumavstånd 600 mm" Så jag skulle nog kunna hoppa över
4 svar · 9,1k läst
·
E
EndZone: Ta till flaskan känns ju lockande just nu, men du har nog rätt. Torka och kontrollera. :)
2 svar · 2,0k läst
Hennke85
Hennke85: Tänk på att trallvirke som varit ute några år och fått algbeväxt är snorhalt om det blir minsta fuktigt, inget jag skulle vilja springa på som sotare. Men vår XL butik kan ta hem takbryggor från benders, vet inga priser med de verkar stabila och defenetivt halksäkra.
3 svar · 8,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Jag sitter i exakt samma situation. Jag har inte bytt något underlagstak och ser inte riktigt varför man skall behöva göra det. Det jag har gjort är att täta de värsta springorna samt förbättra ventilationen, dvs har nu tilluftsventiler på boningsplanet (fanns inte ens det när vi flyttade in) samt mekanisk frånluft. Iom undertryck i huset så kommer ingen fuktig luft upp på vinden
1 svar · 5,7k läst
L
Leaff: Slutade med att jag anv Benders nocktätningsremsor som jag hade hemma.
2 svar · 2,4k läst
larsbj
larsbj: Arbetsshemat låter bra men du ska absolut lägga ny läkt uppepå som du skruvar ner i takstolarna . tex 70x28 cc60 Det är mycket lättare att göra en snygg läggning med hela plåtar ,beställ exakta längder de kostar inget extra.
2 svar · 1,8k läst
·
T
T-G-B: Tycker att glipan är i största laget, kan man täppa till något? På utsidan är det ca 3 cm och på insidan 5 cm. Det är ett kallförråd med papptak. [bild] [bild]
0 svar · 2,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Sätt plåten först, den ska ha putskant på.
1 svar · 1,5k läst
janwide
janwide: Tror att gummimattan ska vara över pannan.
5 svar · 1,4k läst
F
Fredrik Å: Det lär jag inte glömma.Blir lite TB till nya rännor iaf :-) Sent from my ST17i using Byggahus.se mobile app
10 svar · 4,8k läst
·
M
Meshuggener: Är det takpannor? fick min dom idag att det kommer in eftersom snön är så tung, det smälter och letar sig in. Har eternit plattor på mitt hus. Det är vanligt att det blir så här när det är extremt väder. Enligt besiktningsmannen det enda att göra är att hålla rännor isfria och hålla efter taket helatiden. Funderar på att köpa värmekabel.
3 svar · 1,3k läst
S
Sampa123: Ska till våren/sommaren byta ut plåttaket på mitt hus. I nuläget finns inget kondensskydd under plåten så det droppar kondensvatten på altanen. Därför ska jag montera kondensväv under det nya taket. Frågar är hur man gör vid genomföringarna från skorsten, köksfläkt osv? För kondensväven bör väl vara tät? Alternativet är att lägga plåt som är kondensbehandlad, men den har
0 svar · 9,8k läst
vojma
vojma: Se till att få att få det på papper!
76 svar · 20,2k läst
·
iLEZ
iLEZ: [citat] Tack för svar! Uppvärmning har vi tänkt att ha golvvärme på nedervåningen och kanske ett litet element på övervåningen. Grundläggningen blir nog antagligen någon form av mur eller liknande eftersom det sluttar ganska kraftigt precis "framför" huset. Ingen trappa, den står i en annan del av huset. Och fönstren ja.. pust.. Det här är tänkt att likna en "punschveranda", så
2 svar · 2,9k läst
·
R
Ripper500: Hej ts. Vinterisolerplast dvs de med u-värde 1.0 används till vinteruterum. Dvs ett rum där medeltempen ligger runt 14-15 grader max, och värms sedan upp när man nyttjar det. Om man som ni använder det som bostadsyta bör det vara riktigt tak. Ser inga problem med att behålla plasten och isolera neråt. Använd dock ett ljust material under plasten, annars blir skivorna missfärgade. Du
2 svar · 22,9k läst
vojma
vojma: [citat] Precis! Grillsäsongen 2012 fick en något försenad start.
11 svar · 7,2k läst
·
P
PappasHammare: vi behöll våra vid takomläggningen förra året.Dock hade vi pannor som var enkla att hitta flera av. Det finns ett antal ställen du kan hitta kompletteringspannor för det kommer du behöva. Vi har dock ett par grannar som har en riktigt udda panna. kontollera innan ni börjar. När vi i år byggde ett nytt garage så var först tanken att använda beg-pannor men vi lyckades inte att hitta
6 svar · 9,4k läst
N
Niklas_1: Jag tror på den som säger difföppen. Då behöver du mindre ventilation, vilket ger högre temperatur och därmed lägre relativ luftfuktighet. Mindre ventilation ger också ett jämnare klimat (både temp och rh). Oavsett takpapp är nog det viktigaste att det är tätt i diffspärren mellan vind å bostad. God jul!
1 svar · 3,5k läst
BigR
BigR: Trots impregnering kan väl boardskivorna bli förstörda av sådana läckage med tiden? Det kan driva in snö under och bli isbildning på pannorna som leder in smältvatten många gånger på 40år. Sent from my LT25i using Byggahus.se mobile app
11 svar · 5,1k läst
E
ekolodet: I en av vinterns snöoväder fick jag in snö på vinden. Snön hade blåst in under framkanten på ventilationshuvarna. Jag tog bort all snö jag kunde se och kom åt att gräva fram i mellanrummet mellan betongpannorna och underlagstaket. Nu när mildvädret slagit till är det uppenbart att jag inte fått bort all snö. Resultatet har blivit att det på vissa ställen syns fuktfläckar genom
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.