Jag skulle börja renovera vinden på vårt gamla torp som har jordgolv som isolation, men har upptäckt att alla fyra tvärsgående stockar som håller ihop de översta längsgående stockarna som takbjälkarna stödjer emot, mer eller mindre är på väg att krypa ur sina fästen, på höjden och lite på längden....om ni förstår vad jag menar. Bilderna visar ganska tydligt problemet på en av de fyra tvärsbalkarna som skall hålla ihop taket. Den har ju inga vanliga takstolar liksom...!
Ett skräckscenario är att under snötryck på vintern hela takkonstruktionen kalvar ihop på mitten.
Torpet är hela 15 meter långt, takvinkeln är 105 grader, 2 murade tegelskorstenar, 5m från vardera gaveln.
Jag vågar inte låta det vara som det är, men vågar inte heller med våld tvinga ner bjälkarna på sina ursprungliga platser....eftersom torpet kanske är upp emot 150-200 år gammalt. Gamla hus sätter sig ju under årens lopp!
Jag behöver hjälp med åtgärder för att kunna sova gott! Skall jag bara fixera det nuvarande läget med vinklade grova plattjärn iskruvade med grova franska skruvar...för jag vill inte sätta in några fula vajrar...eller vet någon av er på forumet hur man tacklar problemet bäst??

Hälsningar Janen

_DSC0618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_DSC0617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.