Hej alla. Det här är min första post i forumet!
Jag tänker bygga ett ljuddämpande innertak 2,5 x 4.6m till ena halvan av mitt sovrum och hoppas på hjälp med materialval och dimensionering av bärverket.
Hyresvärden tillåter ingen åverkan på det ordinarie taket vilket utesluter ett nedpendlat tak. Skruva i väggarna går däremot bra.
Rummet är 4,6x4,5m och den långsida som vetter mot resten av rummet skall bäras upp av två pelare från golvet. Dessa skall placeras 1,8m isär (1,4m från respektive vägg) Avstånden har jag anpassat så pelarna passar mot hörnen vid fotändan av en dubbelsäng. En exotisk lösning kan man tycka men grannen ovanpå kan jag inte göra något åt.
Konstruktionen tänker jag komplettera med takgipsskiva 12,5x600x1200mm och lämplig mineralull ovanpå. Öppningen på ca 30cm mellan taken längs yttre långsidan tar jag itu med när innertaket är klart.
Min tanke är att använda tvärgående 45x45 kortreglar 60cm isär och en stadigare balk för yttre långsidan och pelarna. Jag har viss erfarenhet av att arbeta med trä men kan också tänka mig alternativ med stålprofiler. Tacksam för idéer
Hoppas min beskrivning är begriplig.
Tack på förhand
Rune