Skarva råspontluckor?

14k läst  10 svar

1. N
    Medlem Nivå 2
    Snickarna som jobbar på vårt nybygge använder råspontluckor, och på några ställen har de skarvat flera luckor i rad över samma takstol. Jag har hört att man ska förskjuta skarvarna för att få bättre stabilitet, men vet inte om det är en rekommendation eller krav. Har googlat och sökt här men hittar inget.
    Skulle vilja få klarhet i vad som gäller om jag (via vår KA) måste stoppa dem innan de hinner för långt...
    Nån som har bättre koll?

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11

Re: Skarva råspontluckor?

Så länge skarven ligger över en takstol bör det ju inte vara någon fara tycker jag. Annat blir det ju om skarvarna ligger emelan två stolar. I det sista fallet vet jag inte ens om man får göra med luckor men med vanlig råspont får ju detta göras om det inte ligger flera brevid varandra.

3. N
    Medlem Nivå 2

Re: Skarva råspontluckor?

OK. Tack för svaret.

4. Snailman
    Medlem · Nivå 15
  5. M
    Medlem · Nivå 11
    I prakitken svårt med förskjutna skarvar när standardlängden på luckorna är 3600 mm och andra längder verkar vara specialbeställning och mycket dyrare. Med takstolar cc 1200 måste man upp i 4800 eller ner till 2400 mm om det ska gå. Men visst hade det känts bättre att lägga skarvarna omlott.

6. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 9
    Det är ok att skarva råspontluckor med generalskarv på takstol.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Nivå 11
    Oavsett om det är "tillåtet" så gillar jag inte att alla skarvar hamnar likadant. Jag skulle köpa olika längder så att man får två olika "längdsystem". Sen lägger man varannan rad med de olika systemen. T.ex. 3600-3600-3600 mm luckor, och nästa rad 4800-3600-2400 mm så att skarvarna blir förskjutna.

8. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 9
    Varför krångla till det?

9. H
    Verktygstokig · Nivå 10
    Och jag som tycker att det redan är för många olika sorter på ställningen när man ska lucka tak. Husfabrikerna kör med generalskarv och då bör det ju vara tillåtet.

10. M
    Medlem · Nivå 11
    Det är skönt att man får göra som man vill när man bygger själv, eller hur?
    :)

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: