1 540 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vad ska jag göra med mitt tak?
Har ett hus från -69 med klassiskt platt lådtak och intern avvattning på två ställen i husets mitt. Denna interna avvattning går i gjutjärnsrör där det ena går vertikalt rakt ned genom en vägg och ned i källargolvet och vidare ut med dagvattnet. Det andra röret går snett genom vindslådan och in i skorstensstocken och den vägen ned i källargolvet och sedan ut med dagvattnet. De två "groparna" på taket är ganska rejäla så lutningen är helt OK och vatten rinner ned som det ska. Systemet/taket fungerar bra och visar idag inga tecken på problem. (peppar peppar). Dock är ju detta en riskkonstruktion och jag vill nu försöka minska riskerna för framtiden.
Jag tänkte att jag skulle göra en takrenovering inom kort där jag byter papp, byter träsargen runt taklådan (då den är murken) och även tilläggsisolerar med lösull i taklådan. Dock undrar jag vad jag gör med de interna avvattningsrören. Ska jag låta dem vara? Ska jag försöka byta ut dem mot plast? (förmodligen väldigt stort jobb då murstock och en vägg måste rivas helt eller delvis) Relining? Andra förslag?
Vad har ni andra med liknande hus gjort? Vad tror ni är bästa åtgärder för mitt tak inklusive avvattning? Vill finna en långsiktigt bra lösning som är någorlunda kostnadseffektiv.
Jag tänkte att jag skulle göra en takrenovering inom kort där jag byter papp, byter träsargen runt taklådan (då den är murken) och även tilläggsisolerar med lösull i taklådan. Dock undrar jag vad jag gör med de interna avvattningsrören. Ska jag låta dem vara? Ska jag försöka byta ut dem mot plast? (förmodligen väldigt stort jobb då murstock och en vägg måste rivas helt eller delvis) Relining? Andra förslag?
Vad har ni andra med liknande hus gjort? Vad tror ni är bästa åtgärder för mitt tak inklusive avvattning? Vill finna en långsiktigt bra lösning som är någorlunda kostnadseffektiv.
Gjutjärn håller ju rätt så länge. Speciellt vertikala rör. Men det finns ju möjligheter att "lina" rören. Detta görs för att renovera stammar utan att förstöra halva huset. Bör väl gå för dig också. Om du verkligen behöver det...
Ja, relining känns helt klart som en vettig lösning. Vad finns det för nackdelar med detta? Någon som gjort det i villa och kan dela med sig av erfarenheter? Är det väldigt dyrt? Om man ändå har en reliningfirma hemma för att fixa avvattningsrören på taket så kanske man kunde passa på att köra avloppsstammarna också. För dessa hade jag annars tänkt byta om några år, också i förebyggande syfte.
Klicka här för att svara