1 312 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Takpapp
Medlem
· Stockholms län
· 30 inlägg
Hej!
Har några frågor.
Ska lägga ny takpapp på förrådet och det är isolerat så jag vill gärna köra med underpapp också.
Taket lutar väldigt lite typ 3 grader.
Tänkte köra med Glaciär 141 ytpapp.
Den gamla pappen ligger så att skarvarna är lodrätt "uppifrån och ner" är det rätt?
När det gäller underpappen så undrar jag:
Vilken ska jag ha?
ska man lägga underpappen vågrätt eller lodrätt.
Den UTAN klister/fäst kant ska den ligga kant i kant eller ska den också ligga om lott?
Om man kör om lott så blir det ju skarvar/upphöjt, gör det nått om det inte är jämnt underlag sen när man ska lägga ytpappen?
//Bullerberga
Har några frågor.
Ska lägga ny takpapp på förrådet och det är isolerat så jag vill gärna köra med underpapp också.
Taket lutar väldigt lite typ 3 grader.
Tänkte köra med Glaciär 141 ytpapp.
Den gamla pappen ligger så att skarvarna är lodrätt "uppifrån och ner" är det rätt?
När det gäller underpappen så undrar jag:
Vilken ska jag ha?
ska man lägga underpappen vågrätt eller lodrätt.
Den UTAN klister/fäst kant ska den ligga kant i kant eller ska den också ligga om lott?
Om man kör om lott så blir det ju skarvar/upphöjt, gör det nått om det inte är jämnt underlag sen när man ska lägga ytpappen?
//Bullerberga
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Man lägger omlott i båda fallen och börjar att lägga första våden längs med takfoten, dvs våderna läggs tvärs takfallets riktning. Sedan kan man ju se till att skarvarna för underlagspappen och ytpappen inte hamnar på samma ställe, så blir "höjderna" lite utjämnade.
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/17/17240.pdf
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/17/17240.pdf
Medlem
· Stockholms län
· 30 inlägg
Tack för svar.
Varför är då den gammal pappen inte tvärs över?
jag var inne på att de inte vill att det ska ligga kvar vatten på taket med tanke på upphöjderna från skarvarna i och med lite lutning på taket.
//bullerberga
Varför är då den gammal pappen inte tvärs över?
jag var inne på att de inte vill att det ska ligga kvar vatten på taket med tanke på upphöjderna från skarvarna i och med lite lutning på taket.
//bullerberga
Klicka här för att svara