M
mosc: Jag lade för två år sedan om en del av taket på huset och blev då rekommenderad att använda Mataki MB380 under ofalsade lertegelpannor (gamla, typ vittinge). När jag nu skall göra resten av taket tänkte jag använda mig av Moniers Divoroll Ultra som är en difusionsöppen variant, men då denna är slut överallt kikade jag in på Matakis hemsida och ser nu att varken MB380 eller MB350
0 svar · 3,9k läst
F
fredand44: Hej! Tackar för svaret! Jag har också reagerat på att takplåten är kort. Bucklan har jag sjävl lyckats med, jag ska se idag om jag kan knacka tillbaka den. Mvh Fredrik
2 svar · 1,5k läst
·
M
Mell: Vad spelar det för roll om man spikar genom båda lagren som instruktionen säger? Skarven är ju tät hur som helst som du säger. Läckage genom spikar hör till ovanligheten. Har själv haft ett skärmtak med endast ytpapp som var spikat genom båda lagren i skarvarna, det läkte på fem ställen och inget av dessa var genom nån spik. Att spika genom båda lagren i en klistrad skarv i
7 svar · 6,4k läst
H
Håkan Elmqvist: Tänkte lite så med Matti,det är inte så ofta det kommer mkt snö,alt var att lägga plåt som ser ut som tegel men det passar inte riktigt på huset som är från 1870.förmodligen är det väl bättre att sätta takstolarna med cc 600 ist för dubbla takstolar,man fördelar ju tyngden bättre,
2 svar · 1,3k läst
J
johgn: [citat] Vad jag läst mig till ska du inte behöva ha någon öppning i nocken! Duken ska ventilera detta själv! Nu vet ja inte så mycket om divorol men de borde väl ha liknande funktion som tyvek! Mvh
2 svar · 3,2k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Hej och tack för era svar! Det första jag gjorde var att ändra från ABT 06 till ABS 09. Jag tittade även på Hantverksformulär 09 men tyckte att det verkade lite för tunt. Vi ska torts att bygga till kupor och ändra konstruktionen lite. Jag kortade också ner det en del. Vi fick in två väldigt bra offerter, en som jag inte tyckte håll måttet och en som först ringde för att höra om
6 svar · 16,1k läst
Fisch
Fisch: Okej! Hur är det bäst lägga skarven för ytpappen - i linje med befintliga skarvar eller förskjutet till tex mitten?
4 svar · 2,8k läst
N
NinjaSatan: Det fungerar alldeles utmärkt att migga tunnplåt ner till .5, sen börjar det krävas väldigt mycket finess om man ska ner på tynnre...
7 svar · 11,0k läst
J
josehananon: Tack så hjärtligt för svar! Kan man sätta in någon slags ventil för att ventilera lite bättre, och vad för slags ventil skulle det i så fall vara? skall den i så fall sättas i taket och "ut genom" teglet? En bekant till oss pratade om att det kunde innebära risker att sova där uppe som det ser ut idag på grund av att man avger mycket fukt när man sover som kan vara farligt för
2 svar · 2,1k läst
·
J
jens71: Om du laddar hem en app som heter lathunden så finns mycket av det du frågar där, och svenska trä har ännu mer på sin hemsida. Ströläkt och råsponten ändras nog inte men däremot bärläkten.
2 svar · 2,8k läst
J
jens71: Trä krymper och sväller upp så jag tror inte det blir tätt.
7 svar · 6,1k läst
·
R
Roland112: ingen som sålde så de fick bli vanliga pannor.
6 svar · 1,6k läst
B
brumbjorn: Jag förmodar att vinden inte är uppvärmd även om den ser trevlig ut. I gamla hus finns det ingen fuktspärr, istället används material som t ex spån som fukten kan vandra i. För att stoppa värmen så gott det går i rummen nedanför har jag föstått att man kan lägga papp, som tätar under spånen, men inte är en modern fuktspärr.
1 svar · 1,0k läst
·
F
Frebbe: [citat] +1 på det. Orkade inte skriva ett inlägg eftersom du redan gjort det, men gjorde det ändå nu. Klippt många, många meter olika korrugerade plåtar, tex vanlig TRP20 till takpanneformade plåtar. Föredrar tom plåtsaxen framför en nibbler eller någon metallcirkelsåg som väsnas och lever om. Om du vet vad stubai-saxar är och har tillgång till det, så varför inte pröva? 25
25 svar · 52,4k läst
BiFuel
BiFuel: Balkongen mäter 162 cm ut från husväggen. Ca 2,5-3 meter ovanför balkongen sticker takfoten ut 20-30 cm. Vi kommer nog att ha den utan plåt i närmare ett år, så en stabil papp är ett måste om den sedan är OK att ha under plåten. Jag funderar på två alternativ för uppbyggnad. Vad tror ni funkar bäst. 45*145 med samma lutning som golvet och sedan innertak med distanser för att få
6 svar · 6,4k läst
·
B
bigbula: hej. gjort är gjort. öppna pappen runt röret och se om du kan kona ett fall mot stupröret. alltid bättre leda bort direkt än fösa runt vattnet kan skapa mer problem i framtiden. har du trä under och inte vill bryta upp kör med multisåg, tar en stund men du fixar fallet. sen på med gammal go taktjära.
2 svar · 8,7k läst
Stew
Stew: Raddforasbest, du har fått så bra svar från oss, trors din bitvis hårda attityd. Nu har vi kommit till den punkten då vi inte kommer längre. Tror att du behöver ta dit en expert på plasts som testar och kollar. Vi kan inte hjälpa till mer än vad vi gjord, mängden svar är att det inte är asbest du har. Nöjer du dig inte med dessa svar, gå vidare till en som kan besiktiga det. Mvh
67 svar · 19,3k läst
·
A
andersmc: Du får väl experimentera lite. Spruta med trädgårdsslangen och studera hur vattnet rinner.
2 svar · 4,0k läst
Larsa
Larsa: Det finns speciell ångbroms att köpa. Ser ungefär ut som vindväven
1 svar · 1,5k läst
P
pingping: Tack Johan Döm om min förvåning när jag kollade igen ikväll och de hade gjort om alltihopa vid skorsten och ventiler! Nu ser det bättrre ut. Tror dock inte att takläggarna var uppkoplade och läste på detta forum i eftermiddags :)
2 svar · 4,4k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Taket vattnet kommer ledas till ligger på sidan om hustaket så faller det snö hamnar det inte på detta tak. Jag får prova helt enkelt.
9 svar · 2,4k läst
A
annbeate: Takk for tipset, haavard!
5 svar · 1,9k läst
F
FRS05: Jag skall klara mig med den lutningen jag har. Men den ligger nog på gränsen, hur som helst så är det ett gammalt garage så det är inte hela världen ändå.
8 svar · 4,7k läst
R
Roland112: Ingen som behandlat sitt tak?
4 svar · 1,8k läst
B
ByggDoris: Hej är det någon som vet skillnaden mellan Figaroll och Metalroll nockband? Jag är intresserad av en bra nockbandslösning till mitt nya betongtak men förstår inte riktigt skillnaden mellan dessa båda från Monier. Är det någon som vet vad det finns för liknande produkter från andra tillverkare?
0 svar · 3,4k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Nej, jag köper inte att allt det vita är mögel. Se på högersidan, där följer färgen bräda för bräda med vad som ser ut som rinn ner på brädan under. Ser *nästan* men inte helt ut som om man byggt/målat bara vissa brädor. Har någon försökt måla över mögel tro? De svarta missfärgningarna man ser är dock med största säkerhet mögel, t ex uppe på takstolen där den möter
8 svar · 3,3k läst
·
B
Betonggrå: Ja, nytt tak men av olik anledningar har vi inte kommit på en bra novkventilationslösning. Tack för inputen, dock!
2 svar · 1,3k läst
D
drdahl: Tvättstugan är belägen i (det mycket trånga) badrummet på bottenplan och består av tvättmaskin och torktumlare. Hänger sällan tvätt inomhus, när jag gör det sker det i badrummet med öppet fönster och stängd dörr. Jag förklarade lite dåligt tidigare angående ventilerna. Den som sitter i duschhörnan sitter alltså i en yttervägg, och den som är belägen längre in i rummet
12 svar · 6,8k läst
B
buster75: 45 grader.. huset är byggt 1905 och eterniten lades nog dit på 50/60 talet. Inget vetskap om vad som låg där innan. Konstruktionen i övrigt är med timmer i stommen och robust. Men jag skall kontakta en byggnadskonstruktör för rådfrågan. Har inte vägt eterniten men finns det något som motsvarar det i tyngd, typ lertegel? Får väl lägga plåt i värsta fall men det förstör charmen
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.