Byggahus.se

Innertakskonstruktion ("lagerritning")

794 läst  2 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej, forumet!

Jag har just köpt en enplansvilla från 1953. Villan har en vind som jag delvis tänkt lyfta bort för att öppna upp mot nock. Jag komer behöva förstärka reglarna och hade en byggnadsingenjör för att titta på det hela. Han var ute någon timme och vi pratade igenom allt. Han skulle räkna på hur takstolarna och hanbalken behövde förstärkas om för att hålla (i teknisk mening. De håller uppenbarligen redan :)). För det, samt ett förslag på hur man kan bygga, ville han ha 15 000:- plus moms. Det får man mycket virke för tänkte jag och tackade nej till det erbjudandet. Så. Planen är att överdimensionera. Nu till själva frågan.

Om jag ska tabort nuvarande innertak, lyfta det mot nock, samt ventillera allt korrekt. Hur kan en sådan "layer for lager"-ritning se ut? Det finns ju en massa moderna isolermaterial som inte bygger så mycket har jag förstått. Taket är av tegel med tillhörande takpapp och sedan reglar (som jag tänkte fördubbla). Är det en bra metod att spiklimma förstärkningen av takstolarna?

Frågor och idéer emottages tacksamt!

2. P
    Medlem Nivå 3
    Utan att ha en aning om hur huset ser ut?

3. H
    Medlem Nivå 1
    "Frågor och idéer mottages tacksamt". Vad behöver du för info?

p.s. Jag har sett konstruktionsritningar på nätet, men de har inte varit tillräckligt detaljerade.