I
ion: Om jag sätter ett ventilationsrör uppe vid nocken, med några dysor och gör påstick på husets mekaniska ventilation, frånluftsvärmepump, samt sätter ett spjäll som regleras av en lucköppnare avsedd för växthus, öppnar vid valfri temp mellan 15 och 25 grader. Då skulle det innebära att när det är varmt på vinden/ute, skulle husventilationen minska eftersom spjället på vinden
5 svar · 5,4k läst
H
Hoppehare: Foppa/svartöre ni har rimligen rätt. Stripen på bilden liknar litegrann. Innehållet kan säkert varit lika grönt som på bilden för många år sedan. Denna säkerligen lagom miljövänliga pryl har dock inte fångat 1 enda insekt. Antingen insektsfri vind eller en riktigt dålig produkt (hoppas på det förra). Brukar man ha insektsfångare på vinden?
9 svar · 2,8k läst
·
J
Jeppson: Okay, då får det bli en temporär lagning med kall asfalt och sedan ringa plåtslagare. Tack för hjälpen! //Jeppson
2 svar · 9,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Ränndalen kan ju vara rejäl och funktionell, men överlappas av takpannorna utom en smal fem-centimeters ränna. Det kan ni väl stå ut med?
4 svar · 17,2k läst
·
Goteborg
Goteborg: Låter lite Under dimensionerat? Troligtvis 16mm virke och stomme av 150-170 reglar? Om så är fallet så hade jag bog valt att byta till 21 eller 22mm. Och rätat upp konstruktionen med nya takstolar där det behövs
2 svar · 7,1k läst
S
Snickerick: Gött, då gissade jag rätt rätt :) Då får jag nog med mig en hel packe råspont, bara be trucken på brägårn lägga på en.
5 svar · 7,3k läst
I
ivarssonivar: Om du väljer platta betong pannor kan du ta bort dom här punkterna: *Betongpannor går inte sönder lika lätt som lertegel om man måste gå på dem Dom går sönder väldigt lätt mycket lättare än lertegel *Nästan halva kostnaden i material och det skall även gå snabbare att lägga betongpannor så även arbetskostnaden blir lägre Tar längre tid att lägga än två kupiga betong och
10 svar · 18,0k läst
·
E
Eknäs: Vad hade du för taklutning på ditt tak? är själv igång med takbyte och läste nu att de är från 14° lutning å uppåt. Jag har typ 7-8° och det nämnde inte bygghandlarn nått om..
2 svar · 4,9k läst
A
Algo: Hur gick det? Tänkte använda precis samma metod på ett "sinus"-eternittak med 177 mm mellan topparna. Taket har låg lutning o därför är det inga problem att lossa bef spik o få plattan i skallen. En ytterligare fördel med metoden, är att all befintligt plåtarbete, som är i gott skick, inte behöver göras om. Den nya plåten bygger ju bara någon mm på höjden. Vet någon om det kan
4 svar · 18,9k läst
Mugmaz
Mugmaz: Ja och pulpettak heter det.
1 svar · 4,1k läst
·
S
silash: Det låter ju utmärkt, så får det bli! Tack så mycket för svar!
6 svar · 4,4k läst
A
andhul0301: Hej igen! Tack för svaren. Låter som att jag tänker någorlunda rätt... Mitt hus ligger på en bergsknalle. Det blir ett jädra bärande med pannor upp o ner. Om jag bygger en ställning med 45*95 o lägger kraftiga bräder och stegar att gå på, så borde väl ställningen hålla för att lägga pannorna på under tiden jag byter pappen?
6 svar · 1,7k läst
0
0-90: Hej! Jag har byggplast över nocken på vårt nya tak. Typ 50 cm plast som ligger klämd mellan strö- och bärläkt för att på detta sätt ventilera nocken. Nu undrar byggarna om jag vill att de sätter nocktätning också (som jag ju då förstås får stå för själv). Vad tycker forumet? Fyller den verkligen någon funktion i detta läget? Tvåkupigt lertegel från Vittinge om det har
0 svar · 2,4k läst
J
jXales: tror inte det finns krav på dom flesta tätskickt att det måste vara på ett spec. sätt med trekantslister förutom att dom ska sticka upp 10cm mot gaveln. Det rekommenderas att man spikar fast pappen i trekantslisten så att den håller sig själv uppe och inte 'skrymplar' ihop med tiden och utsätter vindskivornas baksida för oväder. Det bästa sättet jag har kommit på är helt enkelt
4 svar · 18,5k läst
0
0-90: Väcker en gammal tråd till liv! Jag har samma lösning som ovan med plast över nocken som sedan ligger i kläm mellan ströläkt och översta bärläkten. Nu undrar byggarna om jag vill ha nocktätning också. Vill jag det?
17 svar · 17,5k läst
S
supersnickarn: Tack så mycket, en mycket enkel och konkret förklaring, sådant gillar jag :)
3 svar · 2,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har haft ett hus med liknande takkonstruktion, en fiskarstuga från början av artonhundratalet. I de undre brädorna var det hyvlat två rillor längs varje kant för vattenavrinningen. Men på mitt tak, renoverat ca 1915 och 1935 och kanske vid något senare tillfälle också, var det pålagt en 6,4 mm byggboard (Masonit) över brädorna, och däröver takpapp innan strö- och bärläkt.
1 svar · 3,2k läst
·
R
rikard454: Hej alla! (hoppas detta hamnade i rätt underkategori) Vi funderar på att bygga ett litet förråd uppe på vår kallvinda, huset är ett nyare enplanshus (lösvirkeshus) och det finns en lucka in till kallvindan på en av gavelspetsarna. Planen är att bygga en liten golvyta innanför luckan, och sen en innevägg med en lucka till själva förrådet. Dels för att underlätta att få in/ut
0 svar · 1,7k läst
Elkludde
Elkludde: [citat] Inlägg 12 annars är det PAPP som gäller,samma som när du lägger hela taket med papp 1/2 eller hel våd över valmningen
20 svar · 5,3k läst
·
eddie_bergh
eddie_bergh: Inget fel alls på platta tak så länge man håller efter de? För o svara på frågan om du måste ha singel på taket med nuvarande duk är svarat ja.
2 svar · 10,0k läst
Bowman
Bowman: [citat] Ja ok, ja det är en del som behöver ändras på min då. Tack!
11 svar · 7,1k läst
·
Elkludde
Elkludde: [citat] i synnerhet med skarv
6 svar · 7,6k läst
·
T
Toddep: Haha för 8 år sedan va jag inte medlem här utan kom in på tråden av en slump då jag själv är intresserad av valmat tak med kina vipp på kommande hus. Googla havsvik eksjöhus så ser du ett snyggt hus med kina vipp:)
14 svar · 6,5k läst
·
T
Toddep: Är det själva takstols priset som blir mer än dubbelt så dyrt med valmat tak jämfört med sadeltak? Om man gör jobbet själv menar jag med att bygga ihop det sen.
9 svar · 10,7k läst
T
Toddep: Om man har garage och hus ihop byggt bredvid varandra men man har garaget förskjutet bakåt 2 meter så det inte ser ut som en lång länga, kan man då ha valmat tak där imellan så det ser bra ut? har nog aldrig sett det innan men blir ju 2 st små gavlar där annars som innebär massa jobb med att måla. En gavel vid varje sida. Tänk er samma takstol på hus och garage fast bara förskjutet
0 svar · 1,7k läst
L
legul: Nä ingen besiktning är gjord, dom var själva Kvalitetsansvariga enligt FR2000. Vi har ett avtal enligt RO 09.
33 svar · 20,8k läst
·
J
Jimmy_Andersson: Hej alla! Byggde en SM villa (Stora lammhult) 2006 och inredde klart ovan våningen 2011. Snickare utförde byggjobbet. MEN jag har insett jag inte har några ventiler i sidorna som flera andra SM villor med inredd ovanvåning! Aldså uppe i vinden ovan innetaket. Jag påtalade detta för snickaren som sa att det fanns gått om luftsplat mellan taket och innetaket och att det blir drag igenom
0 svar · 1,7k läst
F
fredand44: Hittade inget speciellt konstigt.Min slutsats är att fukt letat sig ned i springan i ovankant på plåten.Jag tätade med en bit papp som jag dragit upp långt under plåten ca 50 cm.Jag har inte heller kunnat återskapa läckan så jag tror jag får vänta till nästa vår för att se om detta var problemet.En bättre lösning (som jag givitvis ska göra) är att be en plåtslagare fixa en
7 svar · 8,9k läst
·
flying_c
flying_c: Jag får ta och höra med en plåtslagare om 1:an. Det är ju det enklaste alternativet. Minus är att vatten som kommer rinnande mot huset längs gräsmattan inte kommer att ha någonstans att ta vägen. Ang. alt 2 är det någon som vet var man kan köpa dagvattenbrunnar som ser ut ungefär sådär. Kommunen köper ju in någonstans ifrån. EDIT: Hur skulle man få tätt runt alternativ 2?
2 svar · 3,2k läst
K
klippor: Köp inte julas! Skevt och dålig passform.
2 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.