20130912_212924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha upptäckt en sänkning på mitt låglutande papptak där en mindre sjö samlats anande jag oråd. Jag bröt upp panelen i vardagsrummet och mötte följande syn. I det utsatta området fanns fuktig isolering, genumrutten takstol ca 1m samt en del rader ruttna råspontsbrädor.

Min frågor är följande:
1. Ska jag byta hela takstolen eller är det ok att bara byta den utsatta delen?
I fall jag måste byta hela hur gör man? Lägger man en ny paralellet med den andra innan den andra tas bort? Takstolen är ockaå hyvlad för att skapa fall. Är detta bara mäta upp i så fall och hyvla själv?
2. Elller ska jag börja uppifrån och plocka råspontsbrädorna först?

Tacksam för ert professionella kunnande i detta, för mig, förtvivlade läge.

Du bör väl börja med att ta ner all isolering och innertak. Det måste ju byggas en luftspalt mellan taket och isoleringen sen.
Då ser du nog bättre hur takstolen är infäst och hur du kan byta den, men du måste ju plocka bort hela och byta inte bara skarva tycker jag.

Som skrivet ovan.. ta ner innertak och isolering kolla hur mycket mer som är skadat och byt allt som är skadat.
Skarva inte gammal takstol utan byt till en ny , kolla alla andra takstolar så ingen mer börjar bli dålig.

Ok..tack...jag börjar från det och återkommer med fullägesrapport.

J
Har du funderat på att rätta till lutningen på taket när du ändå håller på att riva?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Hur görs detta då eftersom lutningen sitter i stolarna och jag tänkte ju inte ta ner alla?

J
Det är ju lite beroende på hur det ser ut men enklaste lösningen tordes ju vara att bygga på takstolarna uppåt med snedsågad balk.

Intressant tanke ska undersöka det med tanke på att fallet alltid varit relativt dåligt

Du behöver väl inte ändra lutningen om du plåtar istället för kör papp.

När det gälller takstolen så hade jag väntat att kommentera till man ser hela takstolen på bild. Man kan väl visst skarva en takstol.

Slänger upp en ny bild på hela takstolen i morgon när jag rivit resten. Vill helst hålla nere jobbet så därför funderade på skarvning men samtidigt blir hållfasten för klen måste jag ju byta hela. Som sagt ny bild kommer

Jugend skrev:
Du behöver väl inte ändra lutningen om du plåtar istället för kör papp.
Plåttak kräver högre lutning än papp så din teori är helt fel!
Sen att det läckt in är antingen för pappen är fel lagd eller gammal papp. Papptak funkar på tak som är nästintill platta så lutningen borden inte vara något problem.

Redigerat:
Byta hela taket och på det viset samtidigt kunna isolera mera?

peternicklas
Funderar inte på att sätta ett sadeltak istället?

johan ivarsson skrev:
Plåttak kräver högre lutning än papp så din teori är helt fel!
Sen att det läckt in är antingen för pappen är fel lagd eller gammal papp. Papptak funkar på tak som är nästintill platta så lutningen borden inte vara något problem.
Nja jag menade väl inte om hela taket är platt. :)
Jag reagerade mest på att luta om ett helt tak kändes totalt överdrivet. Plåt är väl trots allt det som är minst underhållskrävande i jämförelse med papp.

Blir att börja om från början och rivit allt. Två takstolar som är kass.
Mina funderingar är:
1. Takstolarna är på 195 hur mycket isolering är att rekommendera? Ska det vara pappklädd?
2. Vid bytet av takstol. Hur gör jag med stöttning lägger jag den nya brevid den gamla?

Ps. Nej sadeltak är ej aktuellt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.