Vi har idag ett uselt platt-tak (eller i princip platt, det lutar minimalt) som jag hatar och vars livslängd börjar närma sig slutet. Det läcker dessutom lite här och var beroende på väder och vind. Runt hela taket sitter en sarg med hängränna på insidan som vid ösregn och snö-tining effektivt stoppar överflödigt vatten från att rinna ner på marken och istället gör att det rinner in... Hur tänkte man egentligen 1968?

Hur som helst. Vi funderar på att riva bort hela skiten och bygga ett nytt tak med lite mer lutning och med plåt istället för papp. Bort med det gamla yttertaket, bort med gamla takstolar isolering och plast. Dvs sopa rent skiten ner till innertaket. På med ny plast, isolering, takstolar med vettig lutning och nytt plåttak.

Min fråga är; hur lång tid tror ni en firma behöver (mellan tummen och armbågen) för att fixa detta? Två gubbar i en vecka? 10 gubbar i en månad? Jag har ingen känsla alls för detta och skulle behöva lite tips så man vet om man blir blåst eller inte.

Huskroppen är ca 130kvm uppdelat på två fyrkanter som är lite förskjutna. Tror det är två skortstenar och två ventilationsrör av något slag.

• Gilla
jlossint
  • Laddar…
Om du ska förrändra takets lutning samtidigt som du ska isolera så titta på lösningar med EPS som bygger upp lutningen sedan en firestone gummiduk och sedan yttertak...

Du har eller hade ungeför samma problem som jag. Vad blev det? Nytt tak eller .....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.