Byggahus.se

Hur bygga om ett låglutande papptak?

1. J
    Husägare Nivå 2
    Hej alla,

Jag har ett hus byggt 1972, med låglutande papptak (3-4 grader) med en sarg runt om. Inbyggda hängrännor som skapar problem. Jag har funderat på hur jag kan göra om taket så att dett skulle fungera bättre och kanske också se snyggare ut (sargen är inte allt för vacker tycker jag). Jag skulle vilja ta bort sargen samt förlänga takfoten med ca 30 cm. Takfoten skulle då bli ca 60 cm och skydda fasaden bättre mot regn och sol. Är det någon som gjort något liknande, är det genomförbart eller bara tokigt?
    Har sett andra som byggt om liknande tak och bara tagit bort sargen där hängrännan sitter men då ser taket konstigt ut tycker jag.

2. S
    Byggveteran Nivå 8
    Ta bort saregn (typ skokartong med lock?) ,förläng takfoten så den blir minst 60 sm och lägg på gummiasfaltmatta och använd utv hängrännor och stuprör. Men om huset är från -72 och låglutande kan jkag befara att det är minimal vindsisolering så då kanske du ska fundera på att göra ett större ingrepp, dvs fylla vinden med lösull, täta taket inkl luftspalt och genomföringar (även inifrån). Det blir då ett varmt tak-det finns lösningar på detta men, i och för sig var inte det ett svar på frågan. :x

3. B
    Medlem Nivå 8
    Ett förslag är från en lekman.
    1. Tänka igenom om du vill dra el eller ventilation (t.ex. FTX) när ändå taket är nere.
    2. Kontakta kommunen om att huset blir lite högre och taket får längre utstick runt om. Försök med att det är enligt dagens byggstandard m.a.p. isolering, taklutning och ej inbyggda rännor och inte riktigt en ombyggnad för att slippa bygglov. Kan gå...
    3. riva sargen
    4. ta bort råspont
    5. inspektera så inget behöver bytas.
    6. Lägga typ nya takstolar uppe på som gamla för att få in mer isolering (dessa är dessutom längre så det blir längre utstick).
    7. Lägg typ kilar på takstolarna så lutning blir minst 7° och dubbelfalsad plåt är ok.
    8. I med isolering.
    9. Se till att isoleringen inte kommer i kontakt med råspont.
    10. På med råspont.
    11. underlagspapp.
    12. Dubbelfalsad plåt.
    13. yttre hängrännor

4. J
    Husägare Nivå 2
    Jo, taket var endast minimalt isolerat (15 cm glasull med pappersbaksida) så det sprutades in en pappersbaserad isolering tidigt. Frågan är väl hur jämt den är fördelad. Jag har haft tankar att bygga om taket som Barnrikehuset (6)föreslår, att byta takstolar då skulle ett valmat tak bli snyggast. Det är emellertid en större operation både byggtekniskt och ekonomiskt. Huset (ca 2x70 kvm) består av två huskroppar som är förskjutna i både sida (ca 6 m) och höjd (ca 0.8m). Att öka på lutningen som Barnrikehuset förslår (7) vill jag inte.
    En fråga som jag har är hur ett låglutande tak är konstruerat i gavlarna där sargen sticker ut. Frågan kommer sig av att jag vill bygga ut takfoten även på dessa sidor. Råsponten ligger vinkelrätt över takstolarna och kan antagligen inte förlängas (30 cm) utan att det blir konstigt. Takplåt vore trevligt att ha men det går väl inte på ett tak som detta?

5. S
    Byggveteran Nivå 8
    På en lutningen är det bara svetsad rostfri plåt som funkar. Det måste gå att fixa bärning på gavlarna också. Jag skulle satsa på ett varmtak, dvs oluftat och helt tätt. Det finns även lösningar där man tätar befintligt tak och lägger en isolering ovanpå befintligt tak som i en innesluten påse.